Mayer István: Medulin, Pula, Rovinj, Porec, Bale – Kirándulásokkal színesített isztriai nyaralás – Horvátország – 2011

Mayer István: Kirándulásokkal színesített isztriai nyaralás – Horvátország – 2011

Hasznos információk egy tartalmas nyaralás megszervezéséhez – szép képekkel

Medulin, Pula, Rovinj, Porec, Bale, Isztriai-félsziget

Úgy volt, hogy erről az egyhetes horvátországi nyaralásról nem készítek beszámolót, mert most nem felfedezni, hanem pihenni mentünk.  Aztán, ahogy elindultunk, már látszott, hogy az „utikalauz.hu fertőzés” nem engedi elhallgatni az új és még újabb történéseket, tapasztalatokat, és csak elkészült egy kis beszámoló.
Először az előkészületekről. Az úti cél olyan horvátországi település volt, ami nincs túl messze, így korombeli öregember is vállalhatja a gépkocsivezetést. Emellett tengerpartra akartunk menni, ahol úgy lehet fürödni, úszkálni a tengerben, hogy közben ne kelljen sziklákat mászni. Hosszas keresgélés után az Isztriai-félszigeten található Medulint választottuk.
Az útleírások, beszámolók úgy jellemzik a Medulini-öböl strandjait, mint ahol lapos köves, vagy homokos a part és a víz nem mélyül gyorsan. Ez a nekünk való hely! A szállást az egyik internetes foglalási rendszeren keresztül foglaltunk.
Szeptember elején utaztunk, egyrészt az utószezoni olcsóbb árak, másrészt a nagy hőség elkerülése miatt. Ez a várakozásunk bejött, egy-két kisebb zivatartól eltekintve napsütés és 30-32 fokos nappali hőmérséklet volt.

Horvátországi útibeszámolók helyszínei az Útikalauzban nagyobb térképen való megjelenítése

Medulin Pulától néhány kilométerre, a félsziget déli csücskén található. Az utazási költségek tervezésénél sokat segített Győrffy Árpád beszámolója a horvátországi autópályákról és útdíjakról. Kis ráhagyással nagyjából annyi kunát váltottam, amennyi a benzinköltségre és az útdíjra kellett. Jó is volt így, mert a díjakat kicsit azóta is megemelték, letenyei határátkeléssel az autópályadíj Puláig 2011 szeptemberében 136 kuna volt. (Augusztus 10-től az említett írásban is ez a díj szerepel. A korábbihoz képest nem emeltek, hanem az autópályává fejlesztett új szakaszokat is fizetőssé tették – gyá)
Külföldön most próbáltam ki először a GPS navigációt, és meglehetősen érdekes tapasztalatokat szereztem. A készülék márkáját nem írom le, de mi a feleségemmel egész úton jókat „beszélgettünk” Tomival – így neveztük el az új útitársat. Szándékomban állt a  horvátországi térképet frissíteni, de amikor az interneten hozzákezdtem, kiderült, hogy a frissítés mindössze 43 százalékos erre az országra, és mivel nem volt garancia arra, hogy az isztriai félsziget térképe is frissül, végül nem vásároltam meg. Már eddig is tudtam, hogy Tomi nagy segítség az olyan notórius eltévedőknek, mint én, de ő sem tévedhetetlen. Itthon is tapasztaltam, hogy a néhány éve történt változtatásokról fogalma sincs szegénynek, és olyankor bizony marhaságokat beszél. Horvátországban ez fokozottabban jelentkezett, valószínűleg azért, mert ott talán nagyobb ütemű az úthálózat fejlesztése, korszerűsítése, mint nálunk. Több olyan autópályán mentünk, amiről Tomi még nem tudott, és a körforgalmak nagy többsége is teljesen új volt neki.
Erről az útról egy elrettentő példát is elmondok. Odafelé menet Rijekában, egy elágazásban Tomi utasított, hogy térjek le jobbra a Pulába vezető főútvonalról. Gondoltam, szegény Tomi még nem tud az Ucka alagútról, ezért nem fogadtam szót neki és jól jártam, mert így a tervezett időben megérkeztünk Medulinba. Visszafelé már időmilliomosok voltunk, ezért úgy gondoltam, hogy megpróbálok Tominak szót fogadni. A Pulából Rijekába vezető főútvonalon Tomi megint eltérített egy leágazásnál. Gondoltam, csak az alagutat kerüljük ki, aztán tovább folytathatjuk az utat hazafelé. Nos, jobb ha nem részletezem a történteket. A lényeg, hogy Tomi irányítása mellett Szlovénián keresztül, több órás késéssel érkeztünk haza. Összegezve a GPS navigációs tapasztalatokat, úgy vélem, hogy hasznos dolog, ha az ember előzetesen jól megismerkedik az utazás főbb csomópontjaival, akkor nagy meglepetés nem érheti. Emellett érdemes teljesen figyelmen kívül hagyni a megengedett sebességre vonatkozó, megjelenített adatokat, mert ezek többnyire nem igazak. Helyette figyeljük csak szorgalmasan a táblákat, csak az érvényes! Végül a Tomival kapcsolatos véleményem pozitív maradt, mert azokon a helyeken – főleg városokon belül – ahol gyakran szoktam eltévedni, szinte minden esetben segített.
Az autózás csaknem végig autópályán történik, majdnem azt lehet mondani, hogy unalmas, csak a sebességre kell ügyelni, nehogy túllépje az ember. Egy dologra azonban felhívom autóstársaim figyelmét. Zágráb után, de különösen az Isztriai-félszigeten már hegyes vidéken járunk, és itt nagyon szeszélyes lehet az időjárás. Mi szeptember elején utaztunk, 32 fokos hőségben. Az egyik alagútból kijövet hirtelen zivatarba kerültünk, a hőmérő 18 fokra zuhant, nagy kopogással a jégeső sem maradt el, ami olyan sűrű volt, hogy téliessé varázsolta a tájat. Az út és környezete fehér és csúszós  lett a sok jégtől. Ezért ezen a tájon, különösen hosszabb alagutak végén jobb visszafogni kicsit a sebességet, mert nem tudhatjuk, hogy a hegynek a másik oldalán milyen időjárásra számíthatunk. Az egy hét alatt kétszer is volt szerencsénk ilyen hirtelen időjárás-változást átélni.

Medulinról nem tudok semmi érdekeset írni, itt minden a nyaralókért, a nyaralóknak létesült és üzemel. A „medulini riviéra” a hatalmas öböl partja mentén található, tele éttermekkel, bisztrókkal, árusokkal, fagylaltozóhelyekkel. Minden van itt, ami a vízi sportok szerelmeseinek kellhet, lehet búvárkodni, ejtőernyőzni stb. Végig az öböl mentén kerékpárúton kerekezhet a biciklista.

Bicikliút a medulini riviérán

Kerékpárút a medulini riviérán

Szóval mindent lehet, csak egyet nem: úszni. A medulini strandok valóban paradicsomi állapotot jelentenek a kisgyerekes családoknak, mert a vízmélység(?) olyan, mint a Balaton déli partján, kritikusnál alacsonyabb vízállás esetén.

Medulini strand - gyerekeknek

Itt úszni nem lehet

Megpróbáltam begyalogolni, hogy úszásra alkalmas helyet találjak, de hamarosan rájöttem, hogy ez kilátástalan vállalkozás. Szerencsére a szállodának nagyszerű, tengervízzel töltött medencéje volt, így az úszás nem maradt el, de aki a tengerben szeretne úszni, ne Medulinba menjen nyaralni.

Tengervizes medence a szállodában

Érdemes külön megemlíteni egyik káros szenvedélyünket a fagylaltot. Nem lehetett kihagyni a mindennapi fagyizást este a medulini korzón, mert hihetetlenül finom fagylaltokat lehet kapni, persze nem ingyen: egy jókora adag (két „kenet”) 12 kuna.

Esténként a turisták és a helyi lakosok ellepik a korzót, ahol a legtöbb mediterrán nyaralóhelyhez hasonlóan nyüzsög az élet.

Esti korzó Medulinban

Előzetes terveinkkel ellentétben képtelenek voltunk egy hétig egy helyben maradni, többször kirándultunk a környékre, de egyszer sem bántuk meg. Először a 10 perces autóútnyi közelségben lévő Pulára ugrottunk át kizárólag az amfiteátrum miatt.
Pula (Pola) már 3000 évvel ezelőtt is lakott volt, az illírek lakták. Jelenleg az Isztriai-félsziget központja, legnagyobb városa, több mint százezer lakossal. Gazdag, két évezredes örökségekkel rendelkezik, melyek közül mi az épségben megmaradt római amfiteátrumot néztük meg. Könnyen tudtunk parkolni a bejárat közelében, és mindössze 5 kuna volt a parkolás óránként.
Már messziről megcsodáltuk a hatalmas építményt, amely a legnagyobb épségben megmaradt római amfiteátrum a világon.

A pulai amfiteátrum a parkolóból

A pulai amfiteátrum közelebbről

A római birodalom legnagyobb ilyen építményei közé tartozott, és azt mondják, hogy a római Colosseumnál is nagyobb. Manapság is kulturális eseményeket rendeznek itt, különféle fesztiválokat és koncerteket. Ott jártunkkor éppen egy nagy koncertre készülődtek.

A pulai amfiteátrum - koncertre készülnek

A pulai amfiteátrumban koncertre készülnek

A következő úti cél a festői szépségű Rovinj (Rovigno) volt, ami kevesebb, mint egy órányira van Medulintól, és az egyik leghangulatosabb horvát városnak tartják. Engem leginkább Trogirra emlékeztetett. Itt is, mint sok más isztriai településen kétnyelvű helység- és utcatáblákkal találkoztunk. A kikötőváros sokáig a Velencei Köztársasághoz tartozott, ennek emlékeit sok helyen láttuk.

Rovinj látképe a kikötőből

A parkolás egyszerű volt (ha nem is olcsó), óránként 6 kunáért a kikötő közelében találtunk parkolóhelyet. A dombtetőn elhelyezkedő, a 17. században épült Szent Eufémia templomot néztük meg először.
A Matteotti térről indultunk, ahonnan három keskeny kis utcácska nyílik – mindegyik a templomhoz vezet. Felfelé bandukolva már elbűvölt minket a szűk, macskaköves kis utcácskák romantikus hangulata.

A Matteotti tér Rovinjba

A Matteotti tér

A szent Eufémia oldalfala Rovinj Rovinji utca
A szent Eufémia oldalfala Rovinji utca

Az óratorony vörös épülete

A dombtetőn már az 5. században is állt kora keresztény, majd a 9. században románkori templom. A Szent Eufémia építését 1736-ban fejezték be, de 60 méter magas, velencei mintára készült harangtornyát korábban, már 1677-ban felépítették.
A sok sétától elfáradva egy hangulatos kis bár tengerre néző teraszán ittunk egy nagyszerű kávét, és közben nézegettük az alattunk elterülő tengerpartot, a sziklákat, strandolókat. Itt is láthattuk, ami a félsziget nagy részére jellemző: a strandolás csak azok számára élvezet, akik szeretik a sziklákat és a sirályokat.

Sziklák stradolók

Sziklák, strandolók, sirály

A rovinji kirándulás olyan jól sikerült, hogy kellett keresni a közelben egy hasonlóan kedves helyet. Nem kellett sokat keresgélni, a következő napon a Medulintól 67 kilométerre fekvő Poreč-be utaztunk. Alig egy óráig tartott az út, ami egy hosszú szakaszon fizetős autópálya volt (20 kuna). Az óváros és a piac közelében egy nagy parkolóban találtunk helyet a kocsinak, de itt már óránként 8 kuna volt a parkolási díj.
A rómaiak idejében alapított Porec valamikor tekintélyes városállam volt, az isztriai félsziget központjának számított. Ugyanolyan gazdag történelmi és kulturális örökséggel rendelkezik, mint Rovinj. Hangulatos óvárosa elvarázsolja az embert. Ennek ellenére a turisták körében a sokkal felkapottabb Rovinjhoz képest háttérbe szorul. Viharos történelmi múltja során sokféle hatalom birtokolta (rómaiak, gótok, bizánciak, frankok, velenceiek stb.), és 1990. óta tartozik Horvátországhoz. Óvárosi sétánk során gyönyörű római kori és velencei épületeket csodálhattunk meg, majd megnéztük Porec legjelentősebb műemlékét, az 5. századi Euphrasius bazilikát, amely a hozzátartozó épületekkel együtt a világörökség részét képezi.

Hosszú óvárosi sétánk közben néhány fotót készítettem, amelyek talán valamit visszaadnak a hangulatból.

Euphrasius bazilika porec Euphrasius bazilika porec
Euphrasius bazilika – Porec

Képek az óvárosról

Isztriai kirándulásaink közben találtunk még egy települést, egy gyöngyszemet, ami alig ismert a turisták körében (méltatlanul!). Ez a hely Bale (Valle). Alig több, mint 30 kilométerre van Medulintól, így amikor egy reggel borús idő ígérkezett, beugrottunk az autóba és Tomi segítségével meglátogattuk Bale városkát. Könnyen odataláltunk, és ez volt az egyetlen kirándulásunk, amikor ingyen parkolhattunk egy bolt előtt. A boltos néni kedvesen kiszólt, hogy nyugodtan hagyjuk ott az autót.
Bale 5 kilométerre fekszik a tengertől egy dombtetőn. A legmagasabb ponton még a rómaiak építettek egy várat, egy Castrumot, amelyet aztán a velenceiek átépítettek, és a 15. században a Bembo család tulajdonába került. Azóta ezt a középkori várat a helyiek csak Bembo várnak nevezik.

A Bembo vár és környéke

Amikor az ember körbesétálja a kicsiny települést, úgy érzi, szinte megállt az idő. 11 órakor érkeztünk oda és mi voltunk az első látogatók. Az évezredes köveken, az ódon házak között, a mélységes csendben sétálgatva már csak azt vártuk, hogy valahonnan egy római harcos, vagy egy velencei polgár lép elő.

A Bembo-vár és környéke

Később aztán érkeztek más látogatók is, de maradt a méltóságteljes csend, amelyet csak néha a helyi öregek csendes beszélgetése (olaszul) tört meg.
A Bembo váron kívül több középkori templom, korabeli freskómaradványok és a velencei előljáróság gótikus épülete tette színesebbé és teljesebbé a kirándulást.
Mayer István

A szerző írásai az Útikalauzban >>

Értesítem a kedves olvasót, hogy az idősebb generáció részére 2008. évben megjelent első könyvemnek már a könyvesboltokban van a frissített, átdolgozott második kiadása is. A cél változatlan: az idősek és az “igazi” kezdők ellenérzés nélkül merjenek belevágni a 21. században már szinte nélkülözhetetlen internetes világ és a számítógép megismerésébe. Bővebb információ a http://web.t-online.hu/istvanmayer/ weboldalon található.