Szűcs Róbert – Csiro: Szarajevó vonattal – Bosznia-Hercegovina – 2003


Szűcs Róbert – Csiro: Szarajevó vonattal – Bosznia-Hercegovina – 2003. szeptember


2003 márciusától közvetlen vasúti kapcsolat van Budapest – Szarajevó viszonylatban. A vonat éjszaka közlekedik, a nyári időszakban hálókocsi is igénybe vehető. Az utazást érdemes nyárra, vagy kora őszre (Szeptemberre) időzíteni, mert ilyenkor feloldják a vízumkényszert Magyarország és Bosznia-Hercegovina közt. Barátaimmal ezeket a lehetőségeket kihasználva utaztunk el egy egynapos városnézésre Szarajevóba.


Ha valaki Szarajevó nevét hallja, először a nemrég véget ért délszláv háború vagy az első világháború kirobbantására okot adó merénylet jut eszébe. Viszont ha a térképre nézünk, láthatjuk, hogy a város 1500 méteres hegyek közt fekszik, amely arra enged következtetni, hogy a fekvése szép lehet. Talán emiatt lett az 1984-es téli olimpia színhelye Szarajevó és környéke.


Itthon többen le akartak beszélni az utazásról, mert szerintük Boszniába utazni nem egy életbiztosítás. Szerencsére nem hallgattunk rájuk. Az utazás és az ott tartózkodás – biztonságát tekintve – nem különbözött bármely más európai nagyvárosba történő utazástól.


Bosznia Hercegovina hivatalos pénze a konvertibilis márka, amely a nevével ellentétben nem konvertibilis, csak Bosznia Hercegovinában használható. Mi Eurót vittünk és váltottunk be. A megközelítő árfolyam: 1KM = 0,5€.


A hálókocsijegy ára oda-vissza mintegy 12 ezer forint lett volna, ezért úgy döntöttünk, hogy inkább ülőhelyes kocsiban utazunk. Mint később kiderült nem is lett volna más lehetőségünk, mert Szeptemberben már nem közlekedik ebben a vonatban hálókocsi. Az utasok kis száma azonban lehetőséget biztosított alvásra. Mivel a vonat mintegy 100 kilométeren Horvát területen halad, így több hivatalos személlyel is (jegyvizsgáló, határőr, vámos) találkozik a vonaton utazó. Természetesen mindegyik kér valamit: menetjegyet, útlevelet, vagy éppen a csomagokba akar belenézni, így az alvás erősen szaggatottá válik. A hajnali derengés már a hegyek közt érte vonatunkat. A vasútvonal itt egy folyóvölgyben, hegyek közt kanyarog. A vonatablakból kinézve akár Erdélyben is járhatnánk annyi különbséggel, hogy itt a települések mindegyikében látni lehet a magasan kiemelkedő minareteket.


A vonatunk késés nélkül állt meg Szarajevó főpályaudvarán. Az állomásépület bármely nyugati városban megállná a helyét, de itt nincs tömeg. Ennek oka, hogy igen ritka a vonatközlekedés. Mindössze két nemzetközi összekötetés érinti ezt az állomást: Az amellyel mi jöttünk, valamint van még egy vonat Zágrábba illetve vissza.


Az állomásépületből kilépve két épület vonja magára a figyelmet: Egy kiégett toronyház, és tőle kb. 300 méterre a Kuala Lumpuri Petronas ikertornyok másolata. Nagyon nagy a kontraszt a két épület között.


Ez az erős kontraszt jellemzi azonban az egész várost. Az autópark körülbelül olyan idős, vagy talán még fiatalabb mint nálunk, a tömegközlekedési eszközök (autóbusz, villamos) viszont kopottak, rozsdásak, eljárt felettük az idő.
Utunkat a Miljacka folyó partján folytattuk, először a jobb parton, amelyen a belváros körülölelő körút autóáradata is hömpölyög. A bal partra áttérve már a közúti forgalom elől elzárt sétálóutcákon haladhattunk.


Az épületek többségén meglátszik a háború nyoma, gránátszilánk vagy lövedék ütötte seb formájában. Az egyetem épületén azonban látszik, hogy nemrég újították fel.


Utunk egyik célja annak a helynek a felkeresése lett volna, ahol az első világháborút kirobbantó merénylet történt. Sajnos a merénylet helyszínén felújítási munkálatok folytak, így erről le kellett mondanunk.


Ezután a török negyedet vettük célba. A rengeteg kis üzlet, az utcán dolgozó rézművesek, az éttermek, melyekből a csevapcsicsa finom illata száll – különös hangulatot áraszt.



Az üzletek többségében ugyan ajándéktárgyakat árusítanak, de ezek alatt nem csak a Sarajevo feliratú bögréket, pólókat kell érteni, hanem a kézművesek által előállított egyedi emléktárgyakat is.


Az éttermekben a csevapcsicsát és a hozzá adott pitát szabad tűzön sütik, amelytől kellemes füstös ízt kapnak. Egy adag ára 3-5 KM. Érdemes még megkóstolni a sós-túrós, húsos, spenótos vagy káposztás bureket, amelyet kicsit más formában készítenek mint pl. Horvátországban; ez inkább hasonlít az általunk ismert rétesre.Ebből a finomságból egy adag 2 KM. Az éttermeket sokan látogatják, késő délután alig lehet szabad asztalt találni. Így van ez a török negyeden kívül is. A török negyedben az üzlettulajdonosok délután kiülnek az üzletek elé, kávéznak, sakkoznak, vagy backgammont játszanak. A török negyed közepén áll a központi mecset, melynek udvara szabadon látogatható. Az imént említettem, hogy az épületek többségén látszanak a nemrégiben véget ért háború nyomai. Ez azonban nem igaz a török negyedre. Itt nem folytak harcok? Vagy újjáépítették azóta az egész negyedet? Nem lehet tudni, a lényeg az, hogy itt minden úgy néz ki, mintha az isztambuli bazárnegyedben járnánk.


A török negyed másik oldalán található a régi, mór stílusban épült városháza, melynek háború utáni újjáépítése most folyik. Az épület az építkezés ellenére is szép, ha elkészül biztosan meghatározó épülete lesz a városnak, ahogy az volt a háború előtt is.


Lassan eljött az idő, hogy elköltsük maradék konvertibilis márkánkat, és elinduljunk vissza az állomásra. Mivel az időjárás is kegyes volt hozzánk, egy szép napot tölthettünk ebben a városban, melyet a legtöbb útikönyv nagyon találóan úgy jellemez: a kelet és a nyugat találkozása.


Csiro


a szerző honlapját az alábbi linkkel érhetitek el:


http://www.innofield.hu/csiro/


A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet   – E-mail: szerkesztoutikalauz.hu

Légy te az első hozzászóló a(z) "Szűcs Róbert – Csiro: Szarajevó vonattal – Bosznia-Hercegovina – 2003" íráshoz!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


*

Ez az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása érdekében. Részletek

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár