Bókkon Tamás: Érdekes helyek a Balaton-felvidéken – Magyarország – 2010

Rövid kirándulás a Hegyestűn, a zalaszántói sztupánál, a balatonedericsi Afrika Múzeumban, egy kis vásári kitérővel – sok információval, érdekes fotókkal

Május első vasárnapján eredetileg a Cuha-patak völgyét szerettük volna végigjárni, ahol egyszer már túráztunk, és nagyon jól sikerült kirándulás volt. A tervezett napon viszont minden előrejelzés bizonytalan az időjárást jósolt, amikor bármikor eshet. Ezért inkább olyan programot próbáltunk szervezni, hogy gyorsan tudjunk autóba, vagy fedett helyre jutni.
Első uticélnak a Hegyestűn lévő geológiai bemutatóhelyet jelöltük meg. A 71-es főútról Zánka előtt a Tapolca felé vezető útra kell letérni, egyenesen átmenni Zánkán, és Monoszló felé elfordulni jobbra. Itt már jelölve is van a Hegyestűre vezető út.

Magyarországi útibeszámolók helyszínei térképen nagyobb térképen való megjelenítése

Végig aszfaltozott úton tudunk menni a bejáratig, ahol fejenként ötszáz forintért kaphatunk belépőjegyet, ami a parkolási díjat is tartalmazza, és egy olyan kártyát, ami kedvezményes belépésre jogosít a Balaton-felvidéki Nemzeti park több látványosságához.
A múzeumban a Balaton-felvidék kőzeteiről láthatunk tájékoztatókat és kisebb köveket. A szabadtéri bemutatón pedig nagyobb sziklatömbök vannak kiállítva kor szerint. 15-től 500 Millió évesig. Innen néhány lépcsőn fel lehet menni egy kilátó területre, ahonnét a környék összes dombja, hegye látható. Egy kőbe vésett táblán név szerint is ki van írva, hogy melyiknek mi a neve. A legfőbb látványosság maga a hegy, ami egy vulkáni kúp metszete. Ez még lentről nézve is érdekes jelenség, de a bátrabbak a tetejére is felmehetnek.

A Hegyestű félig elbányászott csúcsa a kilátóként szolgáló platóról

Kilátás a Hegyestűről a Káli-medencére és a Badacsony körüli tanúhegyekre

Ez után úgy gondoltuk, hogy elmegyünk a zalaszántói buddhista sztupához, ami tudomásom szerint Európa legnagyobb ilyen jellegű építménye. Ide Tapolcán keresztül kell menni, de az odavezető út szélén a káptalantóti elágazónál feltűnt, hogy nagyon sok autó áll az út szélén, és kicsit beljebb sok a sétáló ember. Természetesen kíváncsiságból mi is megálltunk, és egy olyan vásári forgatagban találtuk magunkat, ahol csak természetes dolgokat árultak. Mézet, lekvárt, zöldfűszereket, fafaragásokat, bőrárut és még sok mindent. Lehetett íjászkodni, a gyerekeknek hintázni. 200 forintért árulták a frissen sült tócsit és rétest. Megkérdeztük az egyik árust, aki azt mondta, hogy most már minden vasárnap van ez az általuk HEP-nek, Hóbortos Emberek Piacának nevezet vásár.

A vásári forgatag

Miután mi is bevásároltunk, indultunk tovább Tapolca, Várvölgy, Zalaszántó irányába. Zalaszántóról a Sümeg felé vezetőúton kell elindulni. Két-háromszáz méter után a bal oldalon látható egy néhány családi házból álló bemutató lakótelep. Itt kel elfordulni balra, másfelé már nem is tudunk menni.

Végig fel lehet menni autóval, a parkolás pedig ingyenes. Én szívesebben mentem volna fel gyalog, mert egy nagyon szép erdei út vezet fel, de sajnos sehol nem találtunk olyan parkolótZalaszántó buddhista sztupa, ahol nyugodt szívvel ott mertük volna hagyni az autót.
A bejáratnál van egy kőrakás, ahol gyertyát, vagy füstölőt lehet gyújtani. Innen kezdődik a megszentelt terület. Még mielőtt magát a sztupát körbejártuk volna, megláttunk egy táblát, hogy a szentély 400 méterre van. Elindultunk ennek irányába, amit egy elég meredek lejtőn lehet megközelíteni, de csak kb. félútig van korláttal ellátott lépcső, majd csak egy gyalogösvény.
Maga a szentély egy családi ház tetőterében van berendezve, ahová buddhista szokás szerint csak cipő nélkül lehet belépni, és ennek megfelelően is van berendezve is.
A szentély megtekintése után ismét visszakapaszkodtunk a hegyre, és lepihentünk az építmény parkjában, annak lépcsőjével szemben. A sztupa egy hófehér építmény, ami három szinten körbejárható, a főlépcsőjén pedig egy aranyozott Buddha szoborhoz lehet feljutni, ahol szintén lehet füstölőt gyújtani. A szerzetesek valamiért nagyon tudták, hogy miért ide építkeztek, mert aki itt egy kis időt eltölt, azt igen nagy nyugalom tölti el. Úgy gondoltuk, hogy itt fogyasztjuk el szendvicseinket, de ki van írva, hogy mindenki tartózkodjon a hangos beszédtől és többek között hús fogyasztásától, ezért a parkolóban ebédeltünk.

A buddhista szentély

Következő uticélunk a balatonedericsi Afrika múzeum, ami a nagy vadász Dr. Nagy Endre házában és telkén helyezkedik el. Ahogy kiérünk a 84-es főútra, Keszthely felé kell elindulni, és már a 71-es úton, a benzinkút után, a néhai fekete kastély fogadóval szemben van a jobb oldalon.

Felnőtt belépő 1200, nyugdíjas 750, gyerek 650 ft. A főépületben a vadász afrikai és európai trófeái láthatók, többek között kafferbivaly, oroszlán orrszarvú, és zebra. Az udvaron pedig szafari park van. Egy külön kifutóban az európai állatok közül néhány, kicsit arrébb pedig teve, zsiráf, és zebra látható. A bátrabbak tevegelhetnek is némi pénzért. Az udvaron van még három vesszőkből készült, sárral tapasztott afrikai kunyhó is, az egyikben ággyal és tűzrakó hellyel.

Az Afrika Múzeum épülete és a három kunyhó

Innen pedig már elindultunk hazafelé, de a nap lezárásaként még megálltunk Balatonfüreden. Egy cukrászdában rendeltünk egy-egy fagylaltkelyhet, amiben több volta gyümölcs, mint maga a fagyi.
Ez egy minden tekintetben jól sikerült nap volt. Ismét megállapítottuk, hogy nem kell mindig külföldre menni, Magyarországon, még a közvetlen közelünkben is rengeteg nagyon szép hely van.

Bókkon Tamás

Megosztás a Facebookon, Iwiwen, MySpacen, Twitteren és más közösségi oldalakon!