Buday Zita: Wachau, Wienerwald – 2001

Buday Zita – Wachau, Wienerwald – 2001 augusztus

Ezt a beszamolot a kirandulasunk utan kb. 2 hettel irtam le. A sok munka miatt nem sikerult elobb. Ha rogton rogzitem az elmenyeket, biztosan sokkal lelkesebben hangzana, de azert nagyon remelem, hogy igy is sikerul kedvet csinalnom a videkhez nektek is. 🙂

Augusztus masodik feleben nehany nagyon kellemes napot toltottunk Also-Ausztriaban, a Wachauban ill. a Wienerwald kornyeken. Aki nem ismerne: a Wachau a Duna utolso hegyi szakaszanak partmenti terulete, Melk es Krems kozott. (Tkp. Krems-nel lep ki a Duna a hegyek kozul a siksagra.) Itt is
van egy Duna-kanyar, de az egesz 35-40 km-nyi szakasz nagyon hasonlit a mi Duna-kanyarunkhoz.

A szallasunk Tulln-ban volt – http://www.tulln.at , a Duna partjan, a Donaupark Camping-ben, http://www.tiscover.com/donaupark-camping.tulln.at , egy un. telepitett lakokocsiban (Interneten foglaltam le: <camptulln@oeamtc.at>). Jo nagymeretu lakokocsi, amilyennel a nemetek szoktak nekivagni Europanak. Nappali, konyha es haloszoba, vmint egy pici egyszemelyes halofulke is van benne. Elvileg 4 szemelyes, de mivel a nappali ulosarkat is at lehet alakitani egy nagy franciaaggya, igy tkp. hatan is elfernek benne. Gaztuzhely, hutoszekreny, felszerelt konyha is van benne. Mindez napi 660 ATS (ket felnott+2 gyerek). Szerintem viszonylag meltanyos ar.
Maga a kemping is nagyon szep, arnyas, tiszta, gondozott, es egyaltalan nem zsufolt. Elso latasra nem is tunt tul nagynak, aztan egy korbesetalas utan lattuk, hogy mekkora is valojaban. A nagyobb resze szinte falu szeruen utcacskakra van osztva, ott vannak a “Dauercamper”-ek, vagyis állandó kempingezok. Van aki lakokocsiban, de vannak olyanok, akik fahazban szinte tavasztol oszig kint laknak, de hetvegen mindenkepp. A lakokocsikhoz tartozo pirinyo telkek korbe vannak keritve, sovenyezve, volt ahol kertitorpet is lattunk :-))) Erdekes volt, mert eddig ugy gondoltam, hogy ez a kempinges eletmod inkabb az ex-NDK-sokra jellemzo…
A kemping mellett van egy kis to, az Aubad, ami valoszinuleg egy holtag lehetett. Ide ingyenes a belepo a kempingben lakoknak. Jokat furodtunk, usztunk. A gyerekeknek ket vizicsuszda is van – termeszetesen ingyen. 🙂
Az ut tuloldalan pedig rogton ott a yachtkikoto – mar ha valaki netan motorcsonakkal szeretne itt turazni. 🙂 Kozvetlenul a kempingbol Becsbe is van buszjarat, ha jol emlekszem naponta 2x.

Tulln-t “Rosenstadt”-kent is emlegetik, azaz a rozsak varosa, egyebkent az evente augusztus vegen megrendezett kerteszeti kiallitasarol, a Gartenbauaustellung-rol a leghiresebb. Ehhez meltoan az egesz varos telistele van viraggal – bar ez Ausztriaban nem annyira kulonleges dolog…
A kempingbol kb. 10 perces gyaloglassal – a Duna menti setauton – erheto el a belvaros. Egy esti seta alkalmaval sikerult megtekintetnunk a fobb nevezetessegeket.

Az lett volna a legklasszabb, ha vegig tudjuk hajozni a wachaui Duna-szakaszt, de sajnos csak szombaton es vasarnap reggel indul a kirandulohajo Tulln es Melk kozott, mi pedig vasarnap delben erkeztunk. http://www.schiff-tulln.at/schiff-tulln/

Mivel mar regota tervezzuk, hogy egyszer csinalunk egy duna-volgyi bicikliturat, most autobol szemleltuk meg ezt a szakaszt. Kozvetlenul a Duna menten megy a jol kiepitett bicikliut is, a Donauradweg. Nagyon szep ez a taj, nem veletlenul hivjak “Romantikstraße”-nak az itt vezeto utat. A szuk volgyben nehol meredeken a folyoba rohano hegyoldalak, a szirteken varromok, az utmenti viragos pici falvak, a folyon halado kirandulohajok …. Mind-mind szep kepkent maradtak meg bennunk. A meredek hegyoldalakban
kiterjedt szolomuveles folyik, hihetetlen, hogy mi munka lehetett kiepiteni a nehol alig 1 m szeles lepcsos “teraszokat”. Es megmuvelni se lehet semmi… De hiresek is az itteni borok! 🙂 Aki borkedvelo, erdemes
osszel is ellatogatni a kornyekre, sok-sok Heuriger is van. Es a vincellereknel is lehet szallast kapni – igy rogton helyben van a bor… :-))

Elsokent Krems belvarosat neztuk meg. Olyan igazi odon hangulatu kisvaros, sok szep kis epulettel, templomokkal. Csak setalgattunk es nezelodtunk, eszre se vettuk, hogy elszaladt az ido.

Itt a Wachauban talalhato az a Willendorf is, ahol azt a hires-nevezetes 25 ezer eves Venusz szobrocskat talaltak.

Utkozben megneztuk a Go:ttweig-kolostort, Du:rnstein varanak romjait, Spitz an der Donau-t, es lett volna meg egy szekerderek 🙂 egyeb latnivalo is.
De sietnunk kellett, hogy idoben odaerjunk Melkbe, hogy megnezhessuk a bences apatsagot. Nyaralaskor, sieleskor sokszor lattuk mar a tavolbol, elsuhantunk mellette az autopalyan, ideje volt mar, hogy kozelrol is megszemleljuk. Tavaly keszultek el a felujitassal, 22 mio Euro-t koltottek ra – meg is latszott. Csillogott-villogott minden, nagyon szepen rendbehoztak. Az apatsagi templom tomeny 🙂 barokk, tele aranyozott szobrokkal, diszekkel. A kolostor egy reszeben nagyon szep kiallitas volt, es a konyvtar is gyonyoru. Elfogult velemenyem szerint persze nem vetekszik a mi pannonhalmi apatsagunk konyvtaraval, de azert a zircivel felveszi a versenyt. 🙂 A kolostor kulso teraszarol gyonyoru kilatas nyilt a Dunara.

A kovetkezo ket napon a Wienerwaldban kirandulgattunk. Itt is sok latnivalo akad, pl. Heiligenkreuzban (nem azonos a hatarallomassal!!) talalhato a legregebbi osztrak ciszterci kolostor es templom. Aztan Greifenstein es Ko:nigstetten varai, es meg ne feledkezzunk Mayerling-rol, ami a magyar tortenelem egyik emlekezetes szinhelye. Ma mar nincs meg a hires vadaszkastely, ahol a lovesek eldordultek, csak egy emlektemplom van a helyen.
Voltunk egy erdekes tavasbarlangban is, Hinterbru:hl-ben. Eredetileg gipszbanya volt a helyen, de 1912-ben egy hatalmas vizbetores miatt abbahagytak a banyaszatot. Kb. 20 evig el volt arasztva, majd kulonbozo kutatasok utan kiszivattyuztak a viz nagy reszet, ezaltal jarhatova vart a ketszintes barlangrendszer. A masodik vilaghaboruban a nemetek Du:senja:gereket gyartattak itt rabokkal, mert bombabiztos hely volt. Most banyaszati muzeum a barlang, es csonakkal is korbevittek bennunket a
jarhato reszein.
A teljesseg igenye nelkul 🙂 jartunk meg a Schloß Liechtenstein-ben, es Klosterneuburgban is.
Becs belvarosat se hagyhattuk ki – ha mar ilyen kozel jartunk. 🙂 A TIPP-re mar irtam ezzel kapcsolatosan. Az 1-es metrovonal, az “U1” Kagran vegallomasanal van a Donauzentrum (olyan Duna Plaza szeruseg), annak a parkolohazaban 3 orat ingyenesen lehet parkolni. Ott letettuk a kocsit, es
az U1+U3-mal 20 perc alatt bent voltunk a Stephannsdomnal. Mivel nyari szunet volt, gyerekeknek ingyenes volt a tomegkozlekedes :-).

Tenyleg gyonyoru ez a videk, erdemes egy hosszabb hetveget raaldozni. Mi mar tervezzuk is, hogy egy kovetkezo alkalommal a Melk es Ybbs kozotti szakaszt, a Nibelungengau-t is megnezzuk….

sziasztok,

Buday Zita

Buday Zita: Amoudara (Kréta) – 1999

Buday Zita: Horvátország baromi drága – Rabac – 2000

Buday Zita: Wachau, Wienerwald – 2001

A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet  – E-mail: szerkesztoutikalauz.hu