Buruzs István: Prága – Csehország – 2001


Buruzs István: Prága – 2001. augusztus 20.


Megjottunk Pragabol, a hosszu hetvegen 1250km-t zavartam bele az Alfaba.


Reszletek:
Indulas csut. reggel, autopalyan Rajkaig, kilepes viszonylag sima (mar mukodik az uj atkelo, nem kell leterni a tankcsapdashoz). Tank majdnem ures, Pozsony elott az elso benzinkutnal itatas (98-as 33,10Sk=190Ft/liter). Matrica nincs, raadasul full magyarlakta teruleten 1km-re a hatartol egy budos szot nem akarnak megszolalni magyarul. A kovetkezo benzinkutnal (mar bent Pozsonyban) sincs matrica, csak eves. Anyad. Kutas kezzel-labbal magyarazza, hogy az egesz orszagban nincs, majd 1 honap mulva. Mindegy, muszaj, megveszem az evest, 400Sk= 2300Ft.
Cseh-szlovak hatar viszonylag sima ugy, 5 perc alatt atjutunk. Elottem egy szlovak Skoda tolja kifele a hutovizet. Nalunk minden rendben, klima 23 fokon, mutato 160-on, gurulunk tovabb. Brnoban rovid belvarosi bolyongas, fagyi (a helyiek szerint ZMRZLNA), aztan tovabb. Kesobb autopalyas pisiszunet, a 4 fos csapat masik ferfitagja az oriasplakatoknak engedve
magahoz vesz egy csapolt Pilsner Urquellt. 15 Kc=114Ft. Brutal.
Az autopalya viszont katasztrofalis. Ahol aszfalt, ott nyomvalyus es raz, mintha keresztbordas is lenne (rendorlampa elotti effektus), ahol betonkockas, az meg azert szar. Haladni viszont relativ jol lehet, gyer a forgalom. 2-3 rovidebb felujitas, szembejovosdi, stb…
Beeres Pragaba, elo az utleirast, odatalalas masodpercek alatt. Egyszeru, mint a pofon: az autopalyan el a Hiltonig, ott le, at az ut alatt, aztan mar csak a hazszamot kell keresni. Praga belvarosa macskakoves, dugig rossz villamossinekkel, 30 cm mely aknafedokkel, szenvedunk az Alfaban. Hiaba, ide Land Rover valo, nem palyaauto. A szallasunk gyalog 5 percnyire esik a Loportoronytol, 3. emeleti 3 szobas lakas, felszerelt konyhaval, furdovel,
agynemuvel. Mindez 4 szemelyre 120DEM/ejszaka. +100Kc/nap a zart parkolo a kocsinak. Raadasul a neni beszel nemetul, angolul, elokeszitett nekunk terkepet, info anyagot (hol ver at a penzvalto, milyen a kamu rendor, mire figyeljunk, melyik ettermeket ajanlja, terkep, hol van bolt es meddig van nyitva stb.) Este sor+seta a varosban. A korso sor 25-30Kc kozott van, (Gambrinus, Pilsner Urquell, Staropramen, Krusovce, ez utobbi nem olyan jo), az itallapon ennel csak egy olcsobb tetel van, a pohar sor. Az uditok, kave, stb mind a duplaja. A frekventalt helyeken (Orloj, Vencel-ter, stb) ez felmegy akar 70-80Kc-re is. Rengeteg a pizzeria, igazi cseh vendeglo kevesebb van. Talaltunk viszont egy sorfozde-ettermet, ahol gyakorlatilag a tradicionalis rezustos sorfozdeben lehet allati jot kajalni, es le lehet menni a pincebe megnezni a mostani sorfozo uzemet is. Az atlagos etteremben a foetelek 100-150-200Kc korul vannak, tehat nem draga. (1Kc=7,6Ft) Negy szemelyre rogyasig zabalva fizettunk egyszer 950Kc-t, de ott volt +10% felszolgalasi dij. Ezt egyebkent erdemes elore tisztazni, mert par helyen van ilyen. Elofordulhat, hogy a teraszon mas az etlap, mint bent.
Az utikonyvek leirjak a Karoly-hidat, meg minden latnivalot, ezt nem reszletezem tul.


A varosban erdemes felulni a 22es villamosra, gyakorlatilag az egesz tortenelmi belvarost osszejarja, aztan felvisz a varba. A sima jegy 15 percig jo es 8Kc, a 60perces atszallojegy 12Kc, az egesz napos pedig 70Kc, az atszallasba a busz, metro villamos ertendo. Az autot nem is hasznaltuk. Befizettunk viszont penteken egy city tour-ra, 350Kc/fo, 2 oran keresztul hoztak vittek. Fent a varban egymillio turista, brutal gotikus szekesegyhaz, aranymuvesek utcaja (kicsi, de tomott). Van egy hely, ahol 50Kc ellenebe szamszerijjal lehet lovoldozni, siraly. Itt lehet venni korhu pancel-oltozetet is 80.000Kc aron, de van elado lancing, kard, stb is. Arany nincs.
Este hajozas az angol tolmacsolasban Vltava, a nemetben Moldau (azaz Moldva) folyon, ingyen sorrel. Szep. Szombaton fakultative vissza a varba, tovabbi bameszkodas, varosnezes, minden oraban egy teraszon elfogyasztott sor. Egyszer pincer nem joves, lele’pes. Kinzoeszkozok muzeuma kecsegteto, de a bejarat utan gagyinak tunik, a lanyokat eleve hidegen hagyja, igy mi is sajnaljuk ra a 140Kc-t.
Vasarnap kirandulas Karlovy Vary-ba (igy irjak Karlsbad-ot?). 150km, egy rovid szakaszon autoutkent megjelolt ut, ami gyakorlatilag keresztezodes nelkuli, 2×2 elvalasztott savos kvazi autopalya, raadasul ugyanugy 130 rajta a megengedett. Az orszagut viszont gagyi, rosszul belathato, padka szinte sehol, a tablazas is szokatlan. A keresztezodesekhez elojelzo tabla
van, de magaban a keresztezodesben nem irjak ki, mi merre. Ha korabban nem figyeltel, bukta.
Tankolok, 29,50Kc=225Ft/liter a 95-os. 4szemely+tele csomagtarto+klima+160-as utazohoz 9,4 literes atlagfogyasztas. K.Vary csodalatos, a tobbiek isznak a 43 fokos, sos asvanyvizbol en kihagyom. Az utcakon 50 meterenkent nyilvanos wc, a viz ugyanis emesztesi problemak
ellen hat… Hosszas kovalygas utan megtalaljuk a furdot, egy gusztustalan szocreal szalloda mellett a hegyoldalban. Strandolas, panorama-fotok a teraszrol, kaja a varosban (pecsenye+knedli+voroskaposzta 65Kc), aztan gurulas vissza Pragaba. Este naplementes kep a Karoly-hidrol, villantas a szembejovo cseh 155-os Alfanak (visszavillant), aztan kocsi lerak, esti sorozes indul. Hetfon pakolas, kulcsok leadasa, Tecso-kereses. A lanyok szerint az autopalya mellett volt egy. Kesobb kiderul, hogy volt, de az Brno volt, nem Praga… Irany Kutna Hora. At a termeszeten, sima orszagut vezet odaig, a varosban rovid kovalygas utan megtalaljuk a csonttemplomot. A regi Europa egyik legnepszerubb temetoje volt, mert a Golgotarol szarmazo folddel volt beszorva. A temeto felszamolasakor keletkezett csonthalombol egy orult szerzetes 6 piramist epitett, ez lett az alapja a helyi muvesz
altal keszitett dekoracionak. Emberi csontokbol egy teljes r.k. templom berendezese, a keresztektok, szentsegeken, csillarokon keresztul a megrendelo csalad cimereeig minden. A maradek csomtot (40m3) nevtelen tomegsirba temettek. A csillarban minden emberi csont megtalalhato. Morbid, de erdemes megnezni. Ugyanitt van egy Borbala-templom, ez is gotikus katedralis, monumentalis epulet, engem nagyon megragad.
Innet irany az autopalya, utkozben jegeso, felhoszakadas, ejjeli sotetseg du 4kor, stb. Brnoban Tesco megtamadasa, szokasos halsalata, kekszek, sor.
Az uveges Gambrinus 12Kc, ugyanaz dobozban 19,50. Igy is lehet osztonozni a reciklalasra…
Pozsonyban szopas. A hazafele-oldalon meg nem epitettek meg a kutat, a lehajto meg olyan kacifantos, hogy nem tudsz siman visszafordulni a szembejovo iranyra, az osztrak hataratkelon kell megfordulni. Visszajutunk, tankolas, utana kis bekavaras Pozsonyba, mert a visszafordulas szemben sem megoldhato. A tankolas miatt kb 15km tobblet autokazas. A magyar hataron a szlovak az utlevelek darabszamanak ellenorzese utan integet, a magyar
persze pocsol… A vamos is. A sajat hazamba erek haza, magyar rendszamu autoval, magyar utlevelekkel, szemmel lathatolag turistakent, ennek ellenere mindig ugy engednek be, mintha Sri Lanka-i tamil menekultkent most usztam volna at a Dunat. Arrol nem beszelve, hogy a Nagy Testver mindig bescanneli az utlevelem es strigulazza, hogy hanyszor es merre hagytam el az orszagot.


Utana a magyar autopalya mar sima ugy, a vegen kacskaringozassal egyutt 1250km a megtett ut. Az autoval esemeny nem tortent, maximalisan az elvarasoknak megfeleloen teljesitett. Erdemes hasonlora benevezni. Ja, akit erint: a szallasadonk Ph.Dr. Stanislava Weigova, e-mail, telefon nalam.
Mindenkinek batran ajanlom. Csakugy, mint a sorfozdes vendeglot, ami a Vencel ter kozeperol a McDonald’s fele haladva, azzal majdnem szemben talalhato, a nevet nem tudom. Meg van meg egy tuti etterem, az pedig a Karoly-hidtol egy kicsit felfele az egyik mellekutcaban talalhato. De ennek sem a neve, sem a cime nem maradt meg. Sajna.


Buruzs István


A szerző írásai Az Útikalauzban

Buruzs István: Felemás Horvátország – 2002

Buruzs István: Prága – Csehország – 2001

Buruzs István: Selénia-Börzsöny rali 2002

Buruzs István: Sri Lanka-i és Maldív-szigeteki körút története – 2001


A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet  – E-mail: szerkesztoutikalauz.hu

Ez az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása érdekében. Részletek

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár