Rónaszéki István: Zakopane, Wieliczka, Auschwitz, Krakkó, Chocholowska-völgy, Morskie Oko – Lengyelország – 2007

Rónaszéki István: Zakopane, Wieliczka, Auschwitz, Krakkó, Chocholowska-völgy, Kasprowi-csúcs, Morskie Oko – Lengyelország – 2007

Rövid autós kirándulás Dél-Lengyelország legismertebb helyeire kerékpározással és gyalogtúrával fűszerezve – szép képekkel

Lengyelországban még nem jártunk korábban, bár régóta terveztük. A végső elhatározást elősegítette, hogy eljutott hozzánk az Eurorest ajánlata, s úgy tünt, hogy Lengyelországban valóban kedvezményesen tudjuk felhasználni, megéri kiváltani.

Az Eurorest katalógusából kerestünk Zakopáné területén szállást, találtunk is számunkra megfelelőt, a választásban az döntött, hogy tudtunk németül e-mailen kommunikálni. Tulajdonképpen nem csalódtunk, az étkezés kifogástalan volt, a szállás egyszerű, de tiszta. (Az Eurorest reklámja szerint a félpanziós ellátás mellett a szállás grátisz, ez esetünkben fedte a valóságot)

Veszprémből pénteken reggel 6 óra körül indultunk, feleségemmel ketten, kerékpárjainkat a kocsiban a hátsó ülések helyén szállítottuk. Szerettük volna útba ejteni kis kitérővel a Dobsinai jégbarlangot, próbáltuk a lehető leggyorsabb útvonalat megkeresni. Eleinte, kb Érsekújvárig jól is haladtunk, azonban ezután a hegyi utak, igen lelassították a tempót, jó ha kb 40 km/ó átlagsebességgel tudtunk haladni. Igy ki is kellett a tervből venni Dobsinát, mert nem értünk volna oda az utolsó túra 15 órás indulási idejére. Így a legrövidebb úton Rózsahegy, Árva vára útvonalon közelítettük meg Zakopánét.

Jó is, hogy nem tettünk kitérőt, mivel Zakopánéban tájékozódni első alkalommal helyismeret nélkül nem annyira egyszerü. Bár letöltöttem a netről a város térképét, azóta néhány új körforgalom, s forgalmi rendváltozás kissé bekevert. Még így is azért világosban megtaláltuk a külvárosban a Swoboda villát. Nem egyszerű járókelőtől sem útbaigazítást kérni, mivel ha nem tudunk lengyelül, akkor csak a mutogatás marad, német nyelvismerettel nem lehet sokramenni. A pontosan leirt címet megmutatva, azonban készségesen segítettek.

Árva-vára

A szállásunk

A szállás elfoglalása után arra maradt még idő, hogy kerékpárral bementünk a belvárosba, felfedezni a közlekedési lehetőségeket. A kerékpárnak végig hasznát vettük, hisz szálláshelyünktől a központ kb. 4 kilométerre volt. Autónak a belvárosban nem lett volna egyszerű helyet találni, így ilyen gondunk sem volt.

Szombat
Kerékpárral indultunk, végigtekertünk a téli olimpiai stadionok, sísáncok elött, úgy értünk a belvárosba. Vásároltunk térképeket, ugyanis itthon elég gyenge lehetőségek voltak. Megnéztük a város központjában a neves gurálok temetőjét, láttunk sok szép fából faragott emlékművet.
Felmentünk siklóval a Gubalowkára, ahonnan szép kilátás nyílik a városra és a Tátra magas hegyeire.

Este pedig igen látványos, hintós esküvői menetekben gyönyörködtünk. A város hangulata csodálatos volt

Vasárnap
Autóval elmentünk a wieliczkai sóbányába, majd onnan az auschwitzi táborba.
A sóbánya magyar vonatkozású emlékeket is őríz, IV Béla lányának, Kingának emlékére föld alatti kápolnát szenteltek. Rengeteg életnagyságú sószobor örökíti meg a sóbányászat gépi, és emberi munkájának különböző folyamatait.

Auswitczot hírből mindenki ismeri, azonban minden képzeletet felülmúlt a barakokban felhalmozott relikviák megrendítő tömege. (Bőrönd, cipőhegyek, szemüveghalmok …)
A különböző nemzetek kiállításai közt a magyar vonatkozású emlékek gyűjteménye is érdekes volt számunkra.

Hétfő
Túrázni voltunk kerékpárral. A Tátra turista térképe szerint léteznek kerékpáros erdei útvonalak. Ezeket kipróbáltuk, azonban rendkívül nehéz volt a tájékozódás, mivel csak felfestett túrista jelzések találhatók az erdei sáros köves ösvényeken. Kerékpározás közben azonban térképet nézegetni, jelzéseket beazonosítani nem igazán lehet, sok helyütt az ösvény elfogy stb. Így nem ajánlhatom senkinek, hogy a térképen jelölt erdei kerékpárutakat válassza.

Elsőként a Kasprowi csúcsra szerettünk volna feljutni, a felvonó állomásáig a folyó völgyben a sétány mellett valóban létezik kerékpárút, kellemes is volt, azonban a felvonó nem közlekedett karbantartás miatt. Ezt a napot is a város és környékének felfedezésére fordítottuk.
Végigkerkeztünk a nyugati Tátra alatti országúton, láttunk sok gyönyörű fából épített házat felderítettük, a szurdokvölgyből induló túrák lehetőségét, meglátogattuk a Fatimai szentélyt, II. János Pál látogatására emelt modern templomot, Túránk a városban ért véget, piacoztunk válogattunk a hatalmas és igen finom sajtválasztékból, ezeket meg is kóstoltatták velünk, kellemesen telt a napunk héátralévő része is.

Kedd
A szállásunkon az Eurorest jóvoltából magyar családokkal hozott össze a sors, tapasztalatinkat megosztottuk, s erre a napra közös programot szerveztünk.

Egy kocsival így négyen mentünk el a Koscielska-völgybe. Kocsi a parkolóba, innen vagy gyalog, vagy lovashintón járhattuk volna be a völgyet. Gyalogosan mentünk, hiszen a látványosabb részekre ösvények vezetnek.

Egy kitérő magaslatra vitt fel, ahol egy hosszú (zúzmarás) barlangi folyosón haladtunk keresztül, (jobboldali kép) majd leereszkedve kiértünk a kocsiútra. A völgyszurdok egyre szűkebb lett, több barlang és üreg is található a sziklafalakban. Utunk egy kaptató után egy kisebb mohos tavacskához vezetett (Smreczinsky Staw) a környező hegykoszorúkból itélve krátertó eredetű lehetett.

Kifejezeten kellemes és látványos napunk volt.

Szerda
Kocsival elmentünk Krakkóba, bár Wieliczkához már közel volt, de nem szerettem volna egy nap programjába összezsúfolni. Nem volt nagy a távolság, azonban a főút minősítés ellenére, nem igazán lehet jól haladni. Ennek egyik oka, hogy a főútról a lekanyarodóknak nincs sem balra, sem jobbra lekanyarodó sávjuk. Pedig a járműtömeg miatt igen hiányzik. Igy kilométerenként lassitás, megállás szinte a teljes útvonalon.
Egy kényelmes napot töltöttünk Krakkóban. Végigjártuk a Wavelt, a katedrális Zsigmond tornyából gyönyörködtünk a város panorámájában. A toronyban a lépcső 500 éves harangok mellet vezet, mellette az ember törpének érzi magát. Élveztük a főtér pezsgő hangulatát, megcsodáltuk a posztócsarnokot, a sok-sok templomot, a Mária székesegyházat. Szerencsés választás volt teljes napi programra tervezni, szép napunk volt.

Csütörtök: Kerékpáros nap volt, immár felderített utakon. A nyugati Tátra legtávolabbi völgyszorosát néztük ki, a Chocholowska-völgyet, ez az egyetlen völgyszakasz ahol a NP. területén is szabad kerékpározni. Nem csalódtunk, a kisvonatok, lovashintók mellett rengeteg kerékpáros is volt. Csodálatos szurdokvölgy, birkanyájakkal, patakkal sziklafalakkal a végén kápolna és turista pihenőhely. Kellemes napunk volt, kényelmesen gazdálkodhattunk az időnkkel, jól éreztük magunkat.

Péntek: Ez már a hazautazásunk napja volt, ide iktattuk be a szlovák határ közelében található tengerszemet, lengyelül “Morskie Oko”- t. Mivel az ideutunk Árva felől vezetett, igy jövet nem esett útba, az általáunk vásárolt turista térképen sem volt rajta, mert a keleti Tátra térképén tallálható, nekünk pedg csak Zakopéne és a Nyugati Tátra volt meg. Így előzetesen sokat keresgettük, mire kiderítettük, hogy a Poprád-Zakopáne útról ágazik ki a határátkelőnél.
A parkolótól kb. 12 km távra található a tengerszem, az út gyalogosan és lovakocsikon járható be. Az út a trengerszemig emelkedik. Más jármű, még bicikli sem mehet be a NP terültére. Szigoruan őrzik is a bejáratokat! Ez utóbbiért haragudtam is a Lengyelekre. A fogatot túl drágának tartottuk (kettőnknek kb 8 ezer forintnak megfelelő Zloti lett volna, csak fel) igy aztán gyalogosan tettük meg a távot oda/vissza. Szép időben, tempósan haladva jól is esett a nagy séta. A látvány megérte a fáradságot. Mivel hazaútban ejtettük útba, jobban siettünk, így nem tartott 4,5 óránál tovább látogatásunk. Aki kevésbé bír sietni legalább 6 órát szánjon rá!

A parkolóban megebédeltünk, s szinte folyamatosan haladtunk hazafelé. Egy komoly zivatar miatt kellett egy órás kényszerpihenőt tartani, és emiatt csak kb 23 óra körül érkeztünk haza Veszprémbe.
Tapasztalat, amire nem számítottunk: A hegyvidéki utazás autóút/autópálya hiányában jóval lassúbb, nem lehet jól haladni. A környéken a látogatók 90 százaléka lengyel, így kevesen beszélnek idegen nyelvet. A NP területén belépőt mindenütt kell fizetni, de rend és tisztaság fogadja a látogatókat.

Sok kellemes élményben volt részünk, így kifejezetten örülünk, hogy ezt a szép környéket felkerestük.

Rónaszéki István

Rónaszéki István: Zakopane, Wieliczka, Auschwitz, Krakkó, Chocholowska – Lengyelország – 2007

Rónaszéki István: A Grossglockner  és környéke – Ausztria – 2008

Rónaszéki István: Keréképártúra Passau-Krems 2004

Rónaszéki István: Kerékpárral a Wolfgang-tó környékén – 2000

A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldheted el kérdéseidet, véleményedet – szerkesztoutikalauz.hu