Győrffy Zoltán: Európa fapadoson – Árak Írországban – 2004


Győrffy Zoltán: Európa fapadoson – árak Írországban – 2004. december

London


A brit főváros öt repülőtere közül három érhető el fapados légitársaságokkal. A legtöbb járat London-Stansted-re érkezik, amely a várostól északra, Cambridge felé félúton található. A terminál alatt lévő pályaudvarról negyed/félóránként indulnak vonatok a londoni Liverpool Street Station-re. A normál jegyek horribilis összegbe kerülnek (huszonegynéhány font oda-vissza 2.osztályon), egyedül a Cheap day return ticket mondható viszonylag olcsónak, amely egy napra évényes (hétfőtől péntekig csak 9.30 után, hétvégén egész nap) 13.90-ért, tömegközlekedési bérlettel kombinálva pedig 16.50-ért (érdemesebb ezt a verziót választani, mert a metró-busz napijegy külön 5 font fölött van). Lehet még a buszozást is választani, ami 8-10 fontba kerül csak oda. A vonat 45 perc alatt Londonban van, a busznak gondolom valamivel több időre van szüksége..


A lutoni repülőtéren csak átszállni volt szerencsém. Ennyi elég is volt belőle. Luton városa egyébként a Legszarabb Brit Város kitüntető címmel büszkélkedik idén. Innen a Thameslink vonataival lehet Londont megközelíteni, bővebb info a reptér, vagy a ryanair honlapján.
Gatwicken még nem jártam. A Gatwick Expresszel állítólag 30 perc a Victoria Station, a jegyárak hasonlóak, mint a Stansted Expresszéi.
A városban érdemes a földalatti (tube) szolgáltatásait választani, ami ugyan a világ legmegbízhatatlanabbja hírében áll, azért viszonylag jól működik. Az állomások bejáratánál mindig tábla jelzi, mely vonalon milyen a szolgáltatás minősége. Ottjártamkor csak egy vonalon volt nem megfelelő, “emberhiány” miatt.
London jellegzetességei közül a tipikus fekete taxik, és azok modernebb változatai elég viccesek, az emeletes buszokhoz meg már Dublinban hozzászoktam.








A nevezetességek közül a Picadilly Circust, meg a Soho-t kissé nagyobbnak képzeltem, de este azért biztosan máshogy néz ki.








A legelső, amit megláttam a Soho-ban, az a Gay Hussar nevezetű magyar étterem volt, amiről még asszem angolórán is tanultunk, bár azt nem tudom pontosan mennyi köze van a homoszexuálisokhoz.


A belvároson kívül érdemes a vezető nélküli DLR-rel (Docklands Light Rail) elmenni Greenwichig. Útközben a Docklands modern épület-együttesei, köztük a Canary Wharf, amely az Al-kaida londoni kiszemelt célpontja volt. Greenwich pedig aranyos kisváros a nagyvárosban, obszervatórium, miegymás. Ja meg olcsó és jó Fish ‘n’ Chips. A Temze alatt átvezető gyalogos-alagúton is érdemes átsétálni.


Brüsszel, Charleroi


Belgium egyetlen fapados reptere a Charleroi-i, amely a Ryanair színrelépése előtt egy nagyobbacska sportrepülőtér lehetett. A terminál elől minden érkező járat után indulnak buszok Brüsszelbe, visszafelé pedig minden járat előtt 2 és fél órával Brüsszel központjából. A jegy ára 10 Eur egy irányba. Kényelmesebb megoldás a vonat. Charleroi-Sud állomást a szintén a terminál elől induló 68 vagy A jelű buszokkal lehet megközelíteni. A buszok 10-30 percenként indulnak, az út kevesebb, mint negyed óra, és 1,80 euróba kerül. A pályaudvarról kb félóránként indul vonat Brüsszelbe, és elég gyakran az ország más részeibe is. Brüsszelbe 7,20 Eur a jegy egyirányba.








 


Ha Brüsszelnél messzebb akarunk utazni, akkor érdemes a Ryanairnél 10 euróért megvenni a bármely belga állomásra szóló jegyet, amely a charleroi-i helyijáratra is érvé nyes. Ha az egész országot be akarjuk járni, akkor érdemes befektetni egy GoPass-ba (26év alatt, 43 Eur), vagy egy RailPass-ba (26 év felett, 62 Eur), amely 10 utazásra érvényes bármely belga állomások közt.
Ha valaki Charleroi-ba érkezik, az első benyomás Belgiumról nem a legjobb. Bár egész Belgiumról elmondható, hogy nem a legszebb és legtisztább ország, Charleroi túlszárnyalja a magyar szocialista iparfejlesztés összes csúcsteljesítményét. A belváros egy fokkal jobb, de ott sem érdemes letérni a főutcáról sötétedés után. A belgák nagyon fogékonynak mutatkoztak a szoc-reál építészeti irányzata iránt, így nem kell meglepődni a veszprémi egyetem komplexumaira hajazó, de azoknál monumentálisabb épületegyütteseken.








Az út Brussel-Centraalig 50 perc emeletes vonaton, amelyben minden asztalra felváltva francia illetve flamand nyelvű metróújság van kitéve. Bruxelles-Central állomás szintén a sztálin-barokk építészet vizsgamunkája, kb mint a fehérvári állomás, csak itt a vonatok az alagsorba érkeznek.
Az állomástól 5 perc séta a Grand Place /Groote Markt, amelyről ottjártamkor még hiányoztak a karácsonykor szokásos rózsaszín bárányok. Brüsszel egyetlen nevezetességét (na jó, az Atomium mellett), a Pisilő Kisfiút elhanyagolható mérete miatt elég nehéz megtalálni (most térkép híján meg sem találtam).. A belváros sikátoraiban, ahol spanyol pincérek seregei kínálják éttermük szolgáltatásait, nem nehéz eltévedni. Ezen éttermek borsos árai miatt érdemes inkább felkeresni a Grand Place másik oldaláról nyíló utcát, ahol szintén spanyolok készítik a város legjobb Gyrosait mindössze 3 euróért.


Dublin


A városnak szerencsére nincs külön fapados reptere, úgyhogy minképpen a városközponttól mindössze 10 kilométerre lévő Dublin Airport-ra kell érkezünk. Innen aztán 3 fajta busszal közelíthetjük meg a belvárost.A 41/41A/B/C/D és 16A jelű buszokra Eur1.65 a jegy, az Airlink feliratú, szintén a DublinBus által üzemeltetett 746/747es járatokra 5 Eur (semmivel nem jobb, csak drágább), az Aircoach buszokra pedig Eur7. Ez utóbbi gyors, kényelmes, de a borsos ár miatt csak reggel 6 előtt, illetve este 11 után érdemes igénybe venni, amikor más busz nem jár. Mindegyik busz a város főutcájára, az O’Connell Streetre érkezik. Innen gyalog el lehet érni a város bármely nevezetességét (máshogy nem is lehetne, mivel a buszok csak belváros és külváros között járnak, belvároson belüli tömegközlekedés nincs).
Dublin tényleg egy unalmas kisváros, amiért James Joyce is elhagyta a várost, de azért van néhány dolog, amit érdemes megnézni. Itt minden valaminek a kicsinyített mása. A Temple Bar a londoni Soho-é, az O’Connell Street a prágai Vencel téré, a Moore Streeti piac a Józsefvárosié, a Liberty Hall pedig a veszprémi Húszemeletesé.








Azért vannak olyan épületek, mint a Trinity College, a Custum House, aFour Courts, vagy a híres György-kori házsorok jellegzetes ajtaikkal.











Vagy Dublin parkjai, mint a hatalmas Phoenix Park, vagy a St Stephen’s Green. Vagy Dublin fő látványossága, a Guinness Storehouse, ahol végigkövethetjük a leghíresebb ír sör gyártási folyamatát.


A város egyébként Európa egyik legdrágábbika. 10 euró alatt csak gyorsétteremben lehet megkajálni, sört pedig 4 euró alatt csak nagyon kevés helyen ihatunk. Az alkohol a boltokban is nagyon drága, bár a skandináv szintet azért szerencsére nem éri el.


Árak Írországban


Bolti árak






























































































































Gazdaságos


Normál


Toast kenyér (800 g)


0,39-0,69


1,55-2,30


Demi baguette (140g)



0,50-0,75


Zsemle



0,15-0,60


Sütő kolbász (1/2 font – 227g)


0,90-1,10


1,10-1,50


Hurka (1kg)


3-4


4-5


Gépsonka (10 dkg)


0,89-1,30


1,30-1,80


Gyümölcslé


0,62-1,20


1,20-2,50


Gazdaságos sör (FR/NL) 0,5l


0,9-1,2



Amstel, Fosters, Heineken…



1,50-2,00


Smithwick’s



1,99-2,30


Guinness



1,85-2,20


Bulmers (cider)



2,25-2,50


Bor 0,75l


4-6


6-tól


Tej (1 liter)


0,70-0,80


0,85-1,00


Scone (édes pogácsa)


1,25-1,50/4db


0,39-0,60


Tojás (6 db)


0,80-1,20


1,40-1,80


Darált/kockázott marha (1kg)


4-5


5-6


Marha-, disznó-, csirkehús (1kg)


7-12


10-18


Étolaj


0,70-1,00


1,20-2,00


Nescafé (100g)


1,50-2,50


2,80-4,00


Tea (80db)


2-3


3-4


Gyümölcstea (20db)



2-2,5


Konzerv bab (420g)


0,20-0,50


0,50-0,70


Konzerv borsó, paradicsom..


0,40-0,60


0,50-0,70


Paradicsom (6db, kb 1/2 kg)


0,79-1,20


1,20-1,60


Paprika 1db



0,70-1,0


Paprika (1/2 kg)


1,79



Whiskey 0,7 l


15-20


23-26


Vodka, rum…


15től


20tól


Újsag – Times ?0,80 Indy ?0,95 Irish Times/Independent ?1,50


Piac – mindent darabra mérnek, mint az Örs Vezér Terén a 100ér a paprika..csak itt minden 1 euró


Paradicsom 5-12 / ?1


Paprika 3-5 / ?1


Vendéglátás









































Kávé/tea


1,20-2,0


Guinness (pint – 568ml)


3,50-4,60


Bulmers


4,00-5,00


Ír reggeli (hurka, kolbász, tojás, paradicsom…+tea/kávé)


4,50-8,00


Szelet pizza


3,00-4,00


Szendvics


2,70-4,00


Hamburger (Meki, Burgerking)


1,50-1,70


Menü (Meki…)


5,25-5,80


Kebab


4,90-7,00


Fish ‘n’ Chips (jobb helyen)


8,00-10,00


Főétel – alsó kategória


8,00-10,00


Főétel – középkategória


12,00-20,00


Közlekedés


Buszjegy (Dublin)


?0,85/?1,25/?1,45/?1,65 az út hosszától függően
Napijegy ?5


DART (HÉV) Dublin-Bray retúr ?3,70 kb. 20 km


Vonat


Dublin-Galway ?40,00 (?26,50)*
Dublin-Cork ?59,50*
Dublin-Belfast ?48,00 (?35,00)*


*retúrjegy, egy hónapra érvényes (csak oda csupán pár euróval olcsóbb), a zárójelben lévő árak pedig egy napra érvényes retúrjegyre vonatkoznak, kivéve pénteken és vasárnap


Győrffy Zoltán


A szerző írásai Az Útikalauzban

Győrffy Zoltán: 24 óra Rigában – Lettország – 2006

Győrffy Zoltán: Edinburgh, Glasgow – Egy nap Skóciában – 2005

Győrffy Zoltán: Európa fapadoson – Árak Írországban – 2004

Győrffy Zoltán: Lisszabon – Portugália – 2006

Győrffy Zoltán: Manchester-Liverpool – 2005

Győrffy Zoltán: Római vakáció – 2006

Győrffy Zoltán: Valós riport egy ír popfesztiválról – 2005

Győrffy Zoltán: Villámlátogatás Frankfurt am Mainban – Németország – 2006


A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldheted el kérdéseidet, véleményedet – szerkesztoutikalauz.hu
turizmus külföldi utazás nyaralás kirándulás túrázás élmények szórakozás tenger kerékpározás biciklizés

Légy te az első hozzászóló a(z) "Győrffy Zoltán: Európa fapadoson – Árak Írországban – 2004" íráshoz!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


*

Ez az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása érdekében. Részletek

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár