Korpás Károly: A zöld sziget – Dublin és Enniskerry – Írország – 2009

Rövid beszámoló a két hely látnivalóiról praktikus információkkal és szép képekkel

Vonattal mentünk ki a Ferihegy 1-re, elég hamar odaértünk. A repülőtéren még összerendeztük csomagjainkat, mert négyen összesen csak egy poggyászt adtunk fel, 1-1 kézicsomagot pedig felvittünk a fedélzetre. (A gépre fejenként 16000 forintért sikerült jegyet vásárolni.) Együtt ültünk, jó helyet kaptunk a Ryanair légitársaság Írországba tartó 198 személyes Boeing 737-800-as járatán. A gép tömege: 70 tonna, az utazó sebessége 900 km/h. A repülőgép makulátlanul szép volt. Különösen tetszett szárnyának felfelé hajló íve, amely a fel- és leszállást könnyíti meg.

Irány Dublin

Utunk során néhol láttuk Európa nagyobb városainak fényeit madártávlatból. A városok képe fentről most is csodás látványt nyújtott. Elég gyorsan elértük Dublin nemzetközi repülőterét, az utazásunk célját. Örültem, hogy a landolást követően a gépből gyalogosan sétálhattunk be a terminálba, mert lehetőség nyílt a közelben álló gépmadarak megfigyelésére.

Dublini nemzetközi repülőtér

Az útlevél ellenőrzés gyors volt. Néhány apróság – pld. jegyvásárlás – elvégzéseután beutaztunk Dublin belvárosába. Kétszintes, jó kiállású 41-es menetrendszerinti autóbusz vitt be 35 perc alatt az O’ Connell Street-i végállomásig. A megállóban megvásároltuk a 24 órás összvonalas dublini kombinált villamos- és autóbuszjegyeinket (7 euró/fő). Olyan előrelátók voltunk, hogy megvártuk az éjfélt, hiszen így nem fél óráig volt érvényes a jegyünk, hanem a teljes napra, tehát 24 óra hosszáig. Innen irány az Ibis Hotel előtti megálló, a Red Cow állomás. Szállásunkra (IBIS Hotel Dublin West) érve elfoglaltuk a szobáinkat, ahol megvacsoráztunk, majd lepihentünk.

2. nap
Vissza a városközpontba. Ehhez a Luas nevű modern villamost vettük igénybe.

Közben ellenőrök szálltak fel, de a mi jegyünket szerencsénkre rendben találták. Bent a központban leszálltunk. Ettől a ponttól megkezdtük városnézésünket. Az állomások a következők voltak: Four Courts, Liffey folyó, Christ Church Katedrális, Dublinia, Trinity College és a könyvtára, Városi Park, Nemzeti Galéria, Grafton Street, Temple Bar.
Az első szép fotóinkat a Four Courts épületénél készítettük. Ezután sétáltunk a Liffey folyó partján, majd a hídján.

A Four Courts

Christ Church Katedrálist. DublinMegtekintettük a gótikus stílusú Christ Church Katedrálist. (jobb oldali kép)
Az utóbbi templomot csak 10 óra után nyitották ki, emiatt a több száz éves épület belsejét igen röviden nyílt lehetőségünk tanulmányozni. Viszont tökéletes fotótémának kínálkozott a Christ Church Katedrális hátterében a szép kék éggel.

Innen néhány 100 méterr képeslapot, apró ajándékokat (pld. hűtőmágnest) vásároltunk. Elsétáltunk a Városháza, a színház illetve a Nemzeti Bank épülete előtt.

Bementünk a Trinity College udvarára, és kivártuk a sorunkat a Trinity Könyvtárának
épülete előtt azért, hogy láthassuk a Kelta Kódexet és a hatalmas könyvtári gyűjteményt (belépő: 8 euró).

Trinity College Dublin

Trinity College bejárata))

Készítettünk fotókat az egyetem udvarán. Városi parkba is átruccantunk, itt egy rövid sétát tettünk. Még itthon eldöntöttem, hogy megtekintjük a Nemzeti Galéria óriási gyűjteményét.

Nemzeti Galéria előtt

Az időnket úgy osztottuk be, hogy meg tudtuk nézni ezeket az értékes alkotásokat. Sok képzőművészeti műremeket csodáltunk meg, voltak itt szép szobrok is. Nagyon tetszett ez a rengeteg értéket bemutató galéria. Innen irány az Enniskerrybe induló 44-es számú emeletes buszjárat megállója.
A nap érdekessége mindenképpen a szinte percenként változékony időjárás, mert volt itt napsütés, szél, éjszaka hóesés, majd újra napsütés, szél, de a kifelé vezető autóbuszos úton egy kb. 5 percig tartó erőteljes jégesőt is átvészeltünk. Ezzel szerencsénk volt, mert Enniskerrybe érve már újra szebb idő fogadott bennünket. A megállóból sétálva jutottunk el a Powerscourt kastély hatalmas kiterjedésű parkjáig.

A kKastély épülete

A Powerscout-kastély kertje

Látkép a teraszról

Ezen belül a park közepén elhelyezkedő kastélyhoz, amely mögött kert terült el, ahová 8 euró/fő árú belépőt fizettünk. Ez igazán megérte, hiszen lenyűgöző kastélykertet csodáltunk meg. Rengeteg fotót készítettünk többféle beállításból. Annyira magával ragadott a kert látványa, hogy csak a zárásakor tudtak minket onnan “kicsengetni”. Engem személy szerint is nagyon lenyűgözött ez a kastélypark, amelyben érdekes növényeket láthattunk, valamint a rendezett sétálókertet. Időnkbe belefért a kertnek és az udvarnak a megtekintése, de a kastélybelsőt inkább hanyagoltuk. Lefelé már tempósabban haladtunk a megállóhoz. Közben egy templom mellett tértünk le az útról, hogy egy kicsit körbenézzünk.
Irány újra Dublin.
Visszaérkezve sétáltunk a Grafton Street bevásárló utcában, láttuk a kis halárus lány szobrát, amit a helyiek inkább “Utcalány kordéval” címen emlegetnek.

A Kis haláruslány

Átmentünk a Ha Penny (fél penny-s) hídon, ennek neve a korábbi hídvám összegére utalt. Bolyongtunk még a Temple Bar nevű szórakozó negyedben.

Este még láttuk az O’Connell emlékművet és a Központi Posta épületét. Vacsorát vettünk egy kisebb étkezdében. Visszatértünk az Ibis Hotelbe, ahol összeköltöztünk egy 4 ágyas szobába. Ettünk, majd a fürdés után lepihentünk.

3.nap
Igen kiadós svédasztalos reggeli (9 euró/fő) után jóllakottan összekészítettük a hátizsákjainkat. A városba bejutáshoz ismét a gyorsvasutat (Luas-t) vettük igénybe, ami mindig pontos, gyors és tiszta. A Luasról jót derültünk, amikor egy részeget láttunk felbukni először a villamos sínekben, utána pedig a saját lábában. A belvárosban leszálltunk, majd átsétáltunk a Liffey folyó fölött átívelő Millenium hídon. Bementünk a dublini várkastély ódon falai közé. A szokásos fotózás után tettünk egy kört a vár belső udvarán, ahol azokkal a magyarokkal találkoztunk, akikkel együtt ültünk a repülőgépen.

Dublini vár

Hárman a várban

Belváros épületei

Megnéztük a Record tornyot. Többieknek meséltem néhány történetet az írekkel és a várral kapcsolatban. Jártunk a vár hátsó részében is. Dublini városnézésem már a 21. (szerintem szerencsés szám) ország látogatásom volt az európai kontinensen. Átgyalogoltunk a Szent Patrik Székesegyházhoz, amely 90 méterével a leghosszabb ilyen építmény Írországban. Innen újra a Luas-sal mentünk a reptéri buszig, ami visszajuttatott bennünket a nemzetközi repülőtérre. Indulás előtt megcsodáltuk a le- és felszálló gépmadarak látványát. Ezután elfoglaltuk helyünket a Ryanair budapesti járatán.

Hazafelé Európát jól megfigyelhettük, mert tiszta időben repültünk.

Írország – a zöld sziget felszállás után

Észrevettük Írország tengerparti részét, kicsit később pedig Európa hóval borított hegycsúcsait, illetve több nagyobb városát. Repülőutunk során láttunk egy gyönyörű naplementét, ami repülőgépből kitekintve fantasztikus látvány. Menetrendhez képest 23 perccel hamarabb landoltunk Magyarországon. Este vonattal mentünk be a városközpont felé. Kijelenthetjük, hogy ismét tartalmas 3 napon vagyunk túl mind a négyen.

Néhány adat Írországról és a látnivalókról
Lakossága: 4 millió fő, területe: 70 000 km2, államformája: parlamentáris köztársaság, pénzneme: Euro (2002-től), legmagasabb pontja: Carrantouhill: 1041 m, éghajlata: óceáni (változékonyságát magunk is megtapasztaltuk).
Az ország területe az őskortól lakott volt, de az ír történelem valójában Kr. e. VI. sz-tól kezdődött a kelták betelepülésével. Ún. “Aranykor (Golden Age)” i.sz. 500-800 között volt.
1297-ben galakult megaz ír parlament, majd évszázadokra angol fennhatóság alá került a terület. 1921-ben aláírták az Angol-Ír Egyezményt, ennek értelmében 2 részre szakadt az ország. 1937-ben elfogadták az Ír Alkotmányt. Az ország 1972-ben csatlakozott az EGK-hoz, 1992-ben pedig az Európai Unióhoz.

Dublin
Lakossága: 1 millió fő. Legnagyobb folyója a Liffey. Európa egyik legdinamikusabban fejlődő országának fővárosa. IX. században alapították. Büszke, céltudatos város. 1992-ben elnyerte Európa Kulturális Fővárosa címet. Sok nemzetközi nagyvállalat képviselteti magát a városban, vagy környékén.

Nevezetességei
Dublini várkastély: 7 évszázadon keresztül 1922-ig ez a vár volt az írországi brit katonai és közigazgatási hatalom központja. Pazarul berendezett termeiben napjainkban konferenciák, Eu-s rendezvények, külpolitikai események zajlanak. Tróntermében utolsó királyként V. György ült 1911-ben.
Four Courts: James Gandon tervezte 1785-ben. Látványa lenyűgöző, szépek korinthoszi oszlopai, szobrai és oszlopos kupolatornya. Az épületet 1932-ben restaurálták.
Christ Church katedrális: Alapjait 1038-ban helyezték el. 1558 óta az anglikán egyház fennhatósága alatt állt. Kórusa 1480 óta működik. Csodálatosak kődíszítései és magas boltozata.
Szent Patrik székesegyház: Tornya Írország legtöbb harangból álló együttesét rejti. 45m magas, 90m hosszú (leghosszabb Írországban). 1320-tól itt működött Írország 1. egyeteme. 1713 és 1745 között a katedrális főesperese volt Jonathan Swift, nagy népszerűségnek örvendett, mert ő kiállt az írek jogaiért.
Grand Canal: 1755-ben épült. Ma kellemes sétány. A csatorna felett XVIII. századi kis hidak ívelnek át.
Dublinia: Középkori Dublint mutatja be képi és hanghatásokkal.
Városháza: 1769 és 1779 között épült, Thomas Cooley tervezte, korinthoszi oszlopcsarnoka nagyon szép.
Olimpia Színház: 1870-ből származik az épület. Bejárata felett festett üvegkompozíció látható.
Nemzeti Bank:1729-ben épült. Oszlopcsarnokát James Gandon tervezte. Itt van az ír lordok háza terem.
Trinity College és a könyvtár: 1592-ben alapították, a protestáns angol-ír egyetemi képzés fellegvára volt. 1970-ig ritkán tanulhatott itt katolikus tanuló. Napjainkban a világ minden tájáról érkeznek ide diákok. Korábban az épületben tanult Oscar Wilde, Jonathan Swift, Robert Emmett és Samuel Beckett. Nyugati kapuit Jacobsen építtette. Udvarán a 30 méter magas torony, a Campanile, ezt 1853-ban Charles Lanyon építtette.
Nemzeti Galéria: XIV-XX. századi képzőművész óriások remekműveit mutatja be (Rembrandt, Goya, Tiziano, Monet, Degas, Picasso). Több ír művész értékes alkotásai tekinthetők meg. Vannak itt festmények, akvarellek, rajzok, rézkarcok, szobrok.
Millenium híd: 2000-ben nyitották meg. Grafton Street: bevásárló és sétálóutca a belvárosban.
Temple Bar: szórakozó negyed a belvárosban rengeteg étteremmel, kisebb kocsmákkal.
Központi Posta: Dublin egyik legszebb műemléke, kiemelkedik monumentális szépségével. Bejáratánál 6 ión oszlop tartja a timpanont. 1916-ban itt kiáltották ki a köztársaságot. Edward Smyth szobrai díszítik.

Enniskerry
Powerscout-kastély – Európa egyik legnagyobb kastélyparkja, ez az 5500 ha területű parkrendszer Dublintól 18 km-re délre a Dargle folyó mentén fekszik. Szökőkutat rejtő szobrok díszes medencékből emelkednek ki. Parkkompozíció fő eleme a palladian stílusú kastély. Az épületet az 1974-es tűzvész után felújították. Csodás kilátás nyílik a parkra, amely széles és hatalmas teraszokból áll.

Közlekedés
Napijegy: 1 fő (Jó:Dublinbusra és Airlinkre) 6 Euro, nem jó a Nitelinkre. Napijegy: 5 fő részére (Dublinbus és Airlink) 20 Euro.
3 Napos jegy: 1fő (Dublinbus és Airlink) 12 Euro.
Családi (2fő + 4gyerek) 15 Euro. 10db-os jegy (90 percig érv.) 17 Eu;
Busz és vonat (Dart is) 9,5Eu.
Bus és LUAS napijegy 7 Euro, 1. a buszon kell érvényesíteni.
Jegyek: 1-3 zóna: 1,1Eu, 4-7z: 1,5Eu; 8-13 zóna: 1,7Eu, 14-23z: 2Eu,
Outer Suburban I: 2Eu, Outer Suburb II: 3,3Eu, Outer Suburban III: 4,3Eu.

Dublin sok érdekességet kínál minden látogató számára. Aki ezeket felfedezi, annak biztosan maradandó élményt nyújt.