Rövid beszámoló egy északi villámlátogatásról, sok információval és néhány fotóval színesítve

1. nap
Utazás Budapestről Malmöbe a Wizzair légitársaság 180 személyes AIRBUS 320-as repülőgépével. Az A320-as fontosabb jellemzői: 37,7 m hosszú, szárnyainak fesztávolsága: 34,1 m, magassága: 11,8 m, tömege: 73 500 kg, utazási sebessége: 912 km/óra, hatótávolsága: 5500 km. Repülésünk során különösen hosszú ideig gyönyörködhettünk a naplemente szépségében. Én és a barátnőm nagyon élveztük a repülőutat. A géppel biztonságban landoltunk Malmö-Sturup repülőterén Svédországban a “nyugalom félszigetén”. Az útlevél ellenőrzés és a csomagok átvétele után egy Volvo autóbusszal folytattuk utunkat az összesen 21 km hosszú Öresund hídon keresztül Dánia fővárosa Koppenhága felé.

TravelMateCard accepting locations – Útitárskártya elfogadóhelyek, Útikalauz célpontok nagyobb térképen való megjelenítése

Itt először szálláskereséssel töltöttük az időnket, amelynek eredményeként a Cab Inn Scandinávia Hotelben*** szálltunk meg 2 napra (9 ezer Ft/fő/éjszaka). A szoba mérnökileg nagyon jól volt megtervezve, sőt a különlegesebb dolgokra csak később jöttünk rá. Az este a kipakolással, majd a vacsorával telt, utána aludtunk egy jót.

2. nap
Ébredés után összepakoltunk, megnéztük a Bajnokok Ligája összefoglalót. Reggelizés után megkezdtük koppenhágai városnéző körutunkat. Ennek főbb állomásai a következők voltak: Tivoli, Városháza /kilátás a toronyból/, Olsen “világórája”/, Andersen szobra, Sárkány-szökőkút, “0” KM kő, Szépművészeti Múzeum, Nemzeti Múzeum, Marmorbro, Christiansborg kastély, Minisztériumi hivatalok, Knippelsbro
, képeslapok vásárlása, Andersen lakóháza, Amalienborg kastély, St. Albans templom, Gefion szökőkút, Kis hableány szobra, tengerpart, jachtkikötő, hajókikötő, Ortodox templom, Márvány templom, Kongens Nytorv tér, Királyi Színház, Ströget sétálóutca, a világ legmagasabb emberének szobra, McDonalds és Pizzéria (vacsora), Városház tér (este is), kerékpározás a belvárosban.

A Tivolit megtekintettük a bejárattól illetve madártávlatból. Radhuspladsenen (Városház téren) számos fényképet készítettünk. A Városházába bementünk, itt szemügyre vettük az aulát, sőt a világon egyedül álló Olsen Világóra mind a 12 szerkezetét.

Turistáknak naponta egy alkalommal lehet felmenni a toronyba /ezt természetesen megtettük délben/, innen csodálatos kilátás nyílott a városra, ebben 20 percig gyönyörködtünk. Ezt követően Andersen Városháza mellett merengő szobrához ballagtunk. Az egyik csatornán néhány turistákat szállító kirándulóhajót figyeltünk megMárvány templom Koppenhága, amelyek a szűk helyen érdekesen manőverezve tudtak kanyarodni.
Ebben az utcában lovas rendőrök bandukoltak mellettünk, itt még régi “lóerőket” bámulhattunk /Volvo 1800 coupé, Jaguár (4 kerek lámpás), sivatagi Land Rover Defender, Mazda 323 16v 4WD Turbo, stb./.
Marmor hídon keresztül bementünk a Christiansborg kastély díszudvarára, ennek közepén áll I. Keresztély király lovas szobra, ilyen lovas szoborból igen sok figyelhető meg a dán fővárosban.
Andersen lakóháza egy csatorna szomszédságában van, ettől nem messze rengeteg hajó horgonyozik. A Királyi Rezidencia felé haladva több nagykövetség mellett sétáltunk el. Amalienborg kastély udvarán a szokásos lovas szobron kívül kucsmás őrökkel találkoztunk, akik szigorú tekintettel járkálgattak. Innen folytattuk utunkat a Szent Albans templomot és a Gefion szökőkutat elhagyva a tengerpartra. Majd megláttuk a Kis hableány szobrát, erről sok fényképet, videofelvételt készítettünk. Átsétáltunk a kikötőbe is. Visszaúton egy érdekes templom, Márvány templom előtt tartottunk rövid pihenőt.

Kis hableány Koppenhága

A kis hableány – felette a Márvány-templom

A Kongens Nytorvon egy turistának ugyanolyan kamerája volt, mint nekem, és ekkor ki derült, hogy magyar, sőt a társaságában lévő emberek is Dániában kiránduló magyarok. Érdekes, hogy külföldi utazásaim során több alkalommal is összetalálkozok magyarokkal, sokszor Európa eldugott helyein is. Ezután jól elbeszélgettünk velük, még tanácsot is adtam nekik a látnivalókkal, illetve megközelítésükkel kapcsolatban. Megnéztük a Királyi Színházat, végigmentünk a Ströget sétálóutcán. Megálltunk a világ legmagasabb emberének szobránál. Beültünk a Pan Pizzériába vacsorázni, itt vastag pizzákat hoztak extra nagy feltéttel, 3 db pizza ára italokkal 10 000 Ft-nak megfelelő dán korona volt. Ezután jókat kerékpároztunk a városban 20 koronáért igénybe vehető biciklikkel. Élményekkel gazdagodva, kissé fáradtan érkeztünk a szálláshelyre.

3. nap
Reggel a helyi szórakoztató “ifjúsági” műsorral indítottunk. Összepakoltunk, felkészültünk a svédországi kiruccanásra. Reggeli után a “szokásos” testmozgásunkat megtartottuk egy kis kerékpározás segítségével. Kimentünk a vasútállomásra (Hovedbanegardra), megvettük a Malmöbe szóló vonatjegyeket. Felültünk és elindultunk a kényelmes és gyors vonattal. Negyed óra múlva már az Öresund hídon haladtunk át a tenger felett. A vonatból a tengerre nyíló kilátás LENYŰGÖZŐ volt, megfigyelhettük a két országot elválasztó bójákat is a száguldó vonatból. Koppenhágából fél óra alatt értünk Malmöbe. Rövid eső fogadott bennünket, ezt hamarosan tartós jó idő váltotta fel a hőmérséklet 12-14 C lett.

Városnéző körutunk jelentősebb állomásai:
Malmöhus várMalmöhus vár, Stortorget (Főtér) – X. Károly Gusztáv lovas szobra, Városháza, Megyei főnök rezidenciája, Kock-ház-, Városi Levéltár, Szent Péter templom, Dringenberg-ház, Tunneln, sétálóutca, képeslapok vásárlása, Lilla tér (torg), kikötő, reptéri busz megállója.

A Malmöhus várat kívül-belül megnéztük, végigjártuk a környék természetes állatvilágát bemutató kiállítását, aztán megszemléltük az akváriumokat. Főtérre visszasétáltunk, közben érdekes épületekkel és autókkal találkoztunk, még Lancia Delta Integrale-val is.
Stortorget legfeltűnőbb nevezetessége a Városháza gyönyörű épülete. Itt amíg a többiek pihentek, én a látnivalókban gyönyörködtem.

Ezt követően Kriszti és én elmentünk megnézni Dél-Svédország legnagyobb templomát, a St. Péter templomot. A külső szemlélődés után bementünk.
Lenyűgözött bennünket a csodálatosan kidolgozott templombelső. Láttunk hatalmas orgonát, festett, színes, díszes ablakokat, fabaldachinos oltárt, régi freskókat, stb.
Majd elmentünk a Dringenberg-házhoz, megkerestük a Tunneln-t. Uzsonnáztunk a Főtéren (étteremben). Innen a Lilla térre mentünk, és jellegzetes régi típusú házak vonzották magukra a figyelmünket.

Elsétáltunk a kikötőbe, e helyen egy nem kevésbé csendes, nedves tenger kellemes látványa fogadott bennünket. Több hajót, medúzát és a naplementét láttunk itt. Visszamentünk a központi pályaudvarra, vásároltunk néhány képeslapot és szuvenírt. Elindultunk a repülőtérre busszal, de legszívesebben maradtunk volna még pár napot.
A sturupi reptéren észrevettünk 2 nyulat a kifutópályán rohangálni. A várakozás alatt ettünk, illetve a dán gyermekműsor zenéjével szórakoztattuk magunkat. Viszont nagyon sajnáltuk, hogy ilyen hamar eltelt ez a 3 tartalmas nap, és ott kellett hagyni ezt a két szép országot. A Wizzair Airbus gépe 25 perccel hamarabb érkezett, ezért az indulás is 10 perccel előbb történt. Bekukkanthattunk a pilótafülkébe, mert nyitva hagyták az ajtót pár percre. Hazafelé Lengyelország fölött néhol igen jól lehetett megfigyelni a kivilágított települések fényeit. Azonban Magyarországon már csak a kifutópálya kivilágítását vettük észre. Ide 21 perccel érkeztünk korábban. Sima landolás és a csomagok átvétele után taxival mentünk a belvárosig.

Ajánlás
Még sokáig fogunk emlékezni ezekre a csodás látnivalókra, nagyon jól éreztük magunkat e különleges helyeken.
Legnagyobb élményeink: a megszokott kényelmes repülés, átkelés az Öresund hídon, a város felülről (a Városházából), Olsen Világórája, kastélyok, Andersennel kapcsolatos emlékek, a Kis Hableány, a tenger, a malmöi főtér, a vár és a St. Péter templom.

Néhány fontosabb adat
Öresund híd – 2000. július 1-jén adták át. Európa leghosszabb hídja, hossza 21 km, ebből 4 km alagút, sőt közben szigetet is érint. A tenger feletti legmagasabb pontja 70 m. A 2×2 sávos út és az alatta húzódó vasútvonal Svédország és Dánia között teremt kapcsolatot. Kb. 8000 Ft-nak megfelelő hídvámot kell fizetni az autósoknak. Naponta 12 000 gépjármű használja.

Dánia
Területe 43 000 km2, lakossága 5,1 millió fő. Államformája alkotmányos monarchia. Pénzneme a dán korona. Az ország legnagyobb része a Jylland félszigeten található, kb. 500 sziget tartozik hozzá, de csak 110 lakott. Legmagasabb pontja 173 m magas. Éghajlata óceáni,
évi középhőmérséklete 7-8 0C. 1973-ban csatlakoztak az Európai Unióhoz.

Koppenhága: Dánia fővárosa. 1 500 000 lakosával Skandinávia legnagyobb, legizgalmasabb és legszebb városa. Köbenhavn = Kaufmannshöfn = Kereskedők kikötője. 1167-ben alapították,
1254-ben kapta meg a városi jogokat. 1500-ban 10 000 fő, 1700-ban 60 000, 1800-ban 100 000, 1900-ban 350 000 fő lakik itt. “Észak Párizsának” is nevezik díszes palotái, sok múzeuma és parkja, éjszakai élete, valamint hangulatos belvárosa miatt.

Nevezetességek
Tivoli – 1843-ban alapította Cartensen, területe: 80 000 m2. Játszóterek, sétányok, éttermek, szórakoztató létesítmények, 100 000 színes lámpa, kb. 160 000 virág található itt. Tivoli gárda jellegzetessége a medvebőr kucsma. Érdekes építménye az 1900-ban épült Kínai torony, amelynek emeletein vendéglők vannak.
Városháza – 1892-1905. szept. 12-ig építették, tervezője: Martin Nyrop, 105 m magas tornyából gyönyörű kilátás nyílik a városra. 128 x 71 m alapú vöröstégla-gránit anyagból készült, olasz reneszánsz stílusú épület homlokzatán található Koppenhága rézcímere.

Jens Olsen “világórája” – a Városháza földszintjén, a bejárattól jobbra lévő teremben helyezték el. 12 egymástól független szerkezetből áll.

Városház tér (Radhuspladsen) látványosságai: Palace Szálló, 0 KM kő, Lúr fúvók szobra, Andersen szobra, Sárkány szökőkút (Dragespringvand).

Palace szálló – 65 m magas, 1907-1910 között épült.
“0” KM kő – embermagasságú gránitoszlop.
Andersen a “nagy mesemondó” szobra a Városházától jobbra látható (ha szemben állunk vele). H. L. Nielsen alkotását 1961-ben avatták fel.
Szökőkút – Bindesböll tervezte, egy időben épült a Városházával. A közepén lévő bronzszobor Skovgard alkotása 1923-ból.

Szépművészeti Múzeum (Ny Carlsberg Glyptotek)- az antik művészet legnagyobb Észak-európai gyűjteménye. Koppenhága legszebb múzeuma, neoklasszicista stílusú, alapítója Carl Jakobsen a sörgyáros volt. Dán, francia, egyiptomi, görög-római, etruszk szobrok és festmények gyűjteménye.
Nemzeti Múzeum – Dánia legnagyobb múzeuma, Nikolai Eigtveed tervezte, 1744-re készült el. Barokk-rokokó stílusú. Benne dán történeti kiállítás. Gyűjteményei: régészeti (nyrop), néprajzi, középkori (reneszánsz, barokk), ókori (görög-római, egyiptomi), ázsiai emlékek, királyi érmegyűjtemény.
Thorvaldsen Múzeum – okkersárga, négyzetes épület, 3 oldalán Sonne domborművei láthatók, 1848-ban készült el, klasszicista-historizáló stílusban.
Marmorbro – Koppenhága legszebb hídja, 1741-ben épült, Eigtveed terve, a Christiansborg kastély nyugati bejáratánál. Holmensbro: Christiansborgtól keletre.
Holmens templom (kirke) – 1619-ben kovácsműhelyből alakíttatta át IV. Keresztély dán király.
Christiansborg (Királyi kastély) – 2 emeletes palota, neobarokk stílusú, 700 szobája és terme van, falát gránitlapok határolják. Területe: 20 000 m2, 1907-1928-ig épült, Jörgensen tervezte. Tornya 110 m magas. Benne trónterem, toronygaléria, bársonyszoba, dán galéria, királyi könyvtár 90 000 db kötettel.
I. Keresztély király lovas szobra – Anne Marie Nielsen alkotása, a főépület és a díszudvar között áll.
Parlament (Folketing) – a kastélyon belül található.
Minisztériumi hivatalok – vöröstégla épület, barokk stílusú, 1715-1720 épült, tervezője J. C. Ernst.
VII. Frigyes lovas szobra – 1873-ban készült el, Vilhelm Bissen és fia alkotása, Slotspladson áll.
Knippelsbro – felnyitható a híd közepe.
Andersen (Hans Cristian) lakóháza – itt lakott a “nagy mesemondó” 1845-1867 között a Nyhavn 67. szám alatti emeletes lakásban.
Amalienborg (Királyi palota) – a dán királyok lakhelye ez a rokokó 4 kastélyból álló épületegyüttes, amely eredetileg Moltke gróf, Levetzeau báró, Borckdorff báró és Schack grófnő számára készült 1749-1760 között. XVIII. századi Európa egyik legszebb épületegyüttese. 1794 óta kirányi rezidencia. Díszes egyenruhás, medvebőr kucsmás őrök őrzik. Nagy őrségváltás naponta délben.
V. Frigyes lovas szobra – az Amalienborg Plads (tér) közepén áll 1768 óta ez a Jacq-Francois Saly által készített bronzszobor.
Sankt Albans templom – 1885-ben építtették az angolok, mellette a parkban Churchill mellszobra.
Gefion szökőkút – Bundgard 1908-ból való alkotása, Gefion a termelékenység istennője látható 4 ökörrel.
Kis Hableány (den Lille Havfrue) – Bronz sellő 1913-ban került a helyére, a tengerpartra (egy kis sziklára). Koppenhága jelképét Hans Edvard Eriksen alkotta. A világ leggyakrabban fényképezett női közé tartozik. A kis hableány mondáját Andersen örökítette meg mesében.
Alexander Newski kirke – három szép aranyozott hagymakupolával rendelkező ortodox templom. 1881-1883 között épült Meldahl irányításával.
Marmorkirke (Márvány templom) – a római Szent Péter bazilikára hasonlít, 1894-ben avatták fel. Neobarokk stílusú. Kupolája 84 m magas, 33 m átmérőjű. Belső freskói Overgard művei.
Kongens Nytorv (Királyi Újpiactér) – Koppenhága legnagyobb tere, területe 3,3 hektár. Közepén V. Keresztély lovas szobra áll, amit 1688-ban helyeztek el, de 1946-ban a mostani bronz másolatra cseréltek, mert a ló és a lovas feje is erőteljesen előrehajlott.
Királyi Színház (Kongelige Teater) – klasszicista stílusú, 1872-1874 épült, tervezői Dahlerup és Petersen. 1883-ban elkészült a belső díszítés.
Ströget (sétálóutca) – 1800 m hosszú, rengeteg üzlettel, jó néhány vendéglővel.
Guiness Record Múzeum – kiállítás a rekordokkal kapcsolatban. Előtte a Strögeten a világ legmagasabb emberének 1:1 arányú szobra, aki 272 cm és 199 kg volt.
Hotelek – nagyon sok a belvárosban, minimum 3 csillagosak, tiszták, kényelmesek, azonban nem olcsók.

Svédország
A Skandináv-félsziget legnagyobb országa, területe: 450 000 km2, lakossága 8,5 millió fő. Államformája alkotmányos monarchia. Pénzneme a svéd korona. Legmagasabb pontja a Kebnekaise (2132 m magas). Hírességei – Volvo, Saab-Scania, Eriksson és a svéd vasérc. Kristálytiszta a levegője. Érdekességek – területének felét erdő borítja, 7000 km hosszú a tengerpartja, É-D-i kiterjedése 1574 km és 90 000 tó van az országban. Fővárosa Stockholm, a 2. legnagyobb Göteborg, 3. legnagyobb városa Malmö.

Malmö – lakóinak száma 251 000 fő. Nevének jelentése: Érc-sziget. Skane megye fővárosa. Fontos ipar- és kikötőváros, közigazgatási és kulturális központ, valamint közlekedési csomópont. 1353-ban kapott városi rangot. Virágkorát a XIV-XVI. században élte. 1658-ig Dániához tartozott.

Nevezetességei
Malmöhus vár – A városközpont nyugati részén a Kungs parkban. Az erődítményt VII. Erik alapította. 1444-ben megerősítették. 1525-1530 között III. Keresztély reneszánsz várkastéllyá alakíttatta. Vizesárokkal és kör alakú bástyákkal övezett kastély, ahol a királyi lakosztályok a 2. emeleten voltak. 1935-1936-ban helyreállították, azóta múzeum, amely a város történeti, archeológiai emlékeit tárja elénk, illetve XIX-XX. századi szobrokat és festményeket.
Stortorget (Főtér) látványosságai – X. Károly Gusztáv lovas szobra, Városháza, Megyei főnök rezidenciája, Kock ház.
X. Károly Gusztáv lovas szobra (1)- 1856-ban készítette el John Börjeson szobrász.
Városháza (Radhuset) – 1546-ban épült reneszánsz stílusban, de a XIX. században Helgo Zettervall neoreneszánsszá alakította át.
Megyei főnök rezidenciája – 1728-ban alakították ki.
Kock-ház – Jörgen Kock a király érmekészítő mestere volt, 1522-ben telepedett le, de már 1523-tól Malmö polgármesterévé választották. A ház reneszánsz stílusú.
Flensburg ház – 1595-ben épült holland reneszánsz stílusban, Hans von Steenwinkel tervei alapján.
Tunneln – 5 keskeny, többszintes, oromzatos ház. Mai formáját az 1519-ben és a XVII. századi átalakítások során nyerte el.

Dringenberg-ház – Több középkori házból alakult ki, 1780-1790 között klasszicista stílusban. Az épület központi része egy időben Vogt Henrik Dringenbergé volt.
Városi Levéltár – A neoreneszánsz épület 1957 óta a Városi Levéltár otthona.
Szent Péter templom (St. Perti kyrka) – Dél-Svédország legnagyobb temploma, amely a XIV. században épült, román stílusú. Bazilika jellegű, kéthajós keresztszárnnyal. Jellegzetes az erőteljes nyugati tornya. Belső kiképzése reneszánsz. Az oltár 1599-ben készült homokkőből és fekete mészkőből. Falfestményeit a XVI. század elején alkották.

Utazók: Varga Krisztina, Seres-Varga Viktória, Korpás Károly és Seres András
Korpás Károly

A szerző írásai az Útikalauzban >>

4 Comments on "Korpás Károly: Skandináv kiruccanás – Koppenhága, Malmö – Dánia, Svédország – 2009"

1. Károly | 2017.07.28. at 12:12 |

A Flygbussarna közlekedik hajnalban is.
    Hétköznapokon 4ó 50-kor indul az 1. járat a Központi Pályaudvartól a malmői reptér felé.
    De vasárnap pl. kicsit később, 5ó 15-kor van az 1. járat.
    A taxi nagyon drága.
    Egyéb infók: https://www.flygbussarna.se/hu
    A Wizz Air járatai a jelenlegi, nyári menetrendben délután közlekednek Magyarország felé.

2. Antal Erika | 2017.07.26. at 18:22 |

Malmöből kora hajnali órákban, hogyan jutunk ki a repülőtérre? Néztem a Flygbussarna járatait, de nem írja, vagy én nem láttam, hogy milyen időközönként közlekedik? Köszönöm a választ előre is! Erika

3. Károly | 2017.06.28. at 16:59 |

Malmö belvárosában gyalogosan közlekedtünk, persze több buszjárat is van, és mivel északon minden drágább, mint itthon, így a tömegközlekedés is, ezért lehet, hogy érdemes központhoz közeli szállást foglalni.
    Egyéb infók itt: https://www.skanetrafiken.se/

4. Bogár Zsoltné | 2017.06.24. at 11:20 |

Sziasztok!
    Tervezem,hogy elmegyünk nyár végén Malmöbe.Az lenne a kérdésem,hogy buszra ,metróra mennyibe kerül a jegy?Ha el szeretnék jutni Pl.a vonatállomásról a szállásra?sehol nem láttam ilyen infót