Varga Károlyné: Stockholmi városnézés – Svédország – 2009

Egy egyhetes kirándulás története tucatnyi múzeum meglátogatásával és sok boltozással – a beszámolót érdekes fotók színesítik

A bécsi reptérről indultunk 1/2 12-kor az Air Berlin (Niki) gépével. A fedélzeten (bár fapados járat volt) kaptunk szendvicset és üdítőt is. Az Arlanda reptéren vártak minket az ismerősök, akik autóval bevittek a belvárosban található Hotel Bentleys nevű szállodába. Kényelmes, tiszta szálloda volt, ingyenes szauna és internet használattal. Rövid kipakolás után 4 órakor elmentünk ismerkedni a környékkel. A metróállomáson először érvényesítettük a Stockholm Kártyánkat, amit már előre megvettek nekünk. Ezt amúgy a reptéren is és a nagyobb turista információs központokban lehet venni. A 3 napos 595 korona volt, ami aztán sok-sok muzeumba ingyen belépést adott, és a tömegközlekedés használatára jogosított fel minket. A hozzá tartozó kis füzetből mindent ki lehet olvasni, és a térkép is ad eligazítást.
A metróban minden jól láthatóan ki van írva, csak figyelni kell az adott útvonal utolsó állomásának a kiírását. Elmentünk a Slussenig, ott aztán felmentünk lifttel a Katarinahissen tetejére (10 korona lett volna) és onnan gyönyörködtünk a kilátásban. Utána sok-sok séta következett: Söder-rész, Gamla Stan, vissza a belvárosig. Közben rájöttünk, hogy bár a térképen messzebbnek tűnnek a dolgok, valójában közel vannak egymáshoz. Este 8-kor egy McDonaldsban vacsoráztunk. Egy menű 63-67 korona között, a sima krumpli 13, 16 ill. 19 korona, a cheesburger 10 koronába kerül.

2. nap

Skanzen StockholmA bőséges reggeli után 1/2 10-kor indultunk el a szállásról. Mai uticélunk a Djurgarden felfedezése volt. Metróval mentünk a T-centrumig, onnan a 47-es busszal tovább. Megnéztük a Nordiska múzeumot (70 KR), A Vasa múzeumot (95 KR), (itt elkel egy pulcsi!) és bementünk a Junibackenbe is (125 KR). Bár ide inkább kisgyerekes szülők jöttek, de a sok játszóházban a gyerekeket látva jókat derültünk. Az utiköny alapján megkerestük a kisvonat induló helyét, itt aztán legalább fél órát kellett várni, de megérte! Hihetetlen technikai megoldásokkal teli utazás következett. Később gyalog folytattuk utunkat a Skanzen (110 KR) felé, de útközben még rátaláltunk az Aqvariara (80 KR) és a Grüna Lundsra (80 KR). Mivel mind a kettő szerepelt a kiskönyvben, tehát ingyenes a Stockholm kártyával, ezért ide is bementünk.
A vidámparkban kipróbáltunk játékokat, de persze nem nyertünk. Megérkezve a Skanzenbe sétálgattunk (jobboldali kép), majd egy kisvonatra felültünk (30 KR volt, ezt fizetnünk kellett ) és azzal is bejártuk a részeket. 5 órakor hagytuk el a Skanzent, a 47 busszal visszamentünk a központig, gyalog lesétáltunk a partra, mert a Stockholm kártyában volt egy 50 perces ingyen városnéző hajóút is. A Városháza mellől indul ez minden óra 30 perckor! Míg vártunk az indulásra, fagyiztunk ill. ettünk egy brióst. A fagyi 1 gombóc 20, két gombóc 25, három gombóc 30 KR, a briós 15 KR.

Nordiska Múzeum Stockholm

A Nordiska Múzeum

A Wasa-hajó

Városnéző vízibusz

A hajózás után gyalog visszasétáltunk a belvárosba, ahol kiválasztottunk egy éttermet és ott vacsiztunk. Egy vegetáriánus tál 110 KR, egy kóla 22 Kr, egy sült csirke 98 KR, Este 9 után értünk vissza a szállásra, miután vettünk még ásványvizet. Az ásványvíz a boltokban 1/2 liters 19 Kr, míg a literes 29 Kr-ba kerül.

3. nap

Reggeli után 9-kor indultunk a DrottingholmbaKínai pavilon Stockholm, a királyi család lakhelyére. Metróval a Brommaplan állomásig kell elmenni, majd a 323-as busz (de jó a 177-es is!) a kastély bejáratánál áll meg. 10-kor nyitnak csak, ezért egy kicsit nézelődtünk és csodáltuk a különböző formára nyírt bokrokat. A jegyárak: a palotába 80 KR, a kínai pavilonba 70 KR, de van kombinált jegy is 120 Kr-ért. A palotában van csoportos idegenvezetés is, de mivel pont akkor német nyelven volt, ezért mi egyénileg néztük meg. A kinai pavilon a kertben messzebb van, közben lehet csodálni a parkot! Sokat sétáltunk a tóparton is és miután egy nagyobb kört mentünk, visszaértünk a bejárat mellett található színházhoz. Ide a belépő külön 60 KR, és csak vezetéssel látogatható.

Drottingholm Svédország

A Drottingholm

Általában minden órában indulnak a csoportok és ki lehet választani, hogy milyen nyelvű idegenvezetést kérünk. Angol majdnem mindig van. Délután kettőkor jöttünk vissza ugyanugy busszal és metróval. A T-centrumtól aztán gyalog indultunk a Central Station bejáratához, mert onnan indult a 65-ös busz, mely elvitt a Blasieholmen és Skeppsholmen városrész felé. A Nemzeti Múzeum (100 KR) előtt szálltunk le és be is mentünk ide. Festményeket és szobrokat nézegettünk itt. Gyalog indultunk tovább a belső szigetre. A hid után rögtön ott a 4 ágyú, melyeket a királyi család fontosabb eseményeikor használnak. A parton van a Chapman nevű hajó is, mely szálloda, és az utikönyvvel ellentétben nem lehet felmenni rá!
Aztán megérkeztünk a Modern múzeumhoz (80 KR), mely az egy hét legnagyobb csalódása volt. Szinte hihetetlen, hogy ilyen együgyü dolgokat ki lehet állítani. Na, mikor végre kimenekültünk, akkor ért az újabb csalódás minket, mert a busz 1 órát kimaradt.

Sokan vártuk, de csak nem jött, így aztán gyalog indultunk el a belváros felé. Sok séta után egyszercsak jött a busz, fel is szálltunk rá, és végre a sétálóutcához értünk. A kánilkula, mely az egy hét legnagyobb részére jellemző volt, teljesen kivette az erőnket és alig vártam, hogy a vacsinál egy jó kis levest egyek. De sajnos nem tartanak a vendéglők, csak egy helyen találtunk gulyáslevest, ami 109 KR-ba került, de nagyon finom volt! Utitársam csirkéje itt 180 KR-ba került, ami ugye szerény számítások mellett is majdnem 5000 Ft, hiszen mi még tavasszal 27 fölött váltottuk a koronát. Az üdítő itt már 28 KR volt. Hazafelé sétálva egy cukrászdában még sütiztünk, egy szelet torta marcipánnal bevonva 39 KR. A szállodában még neteztünk egy kicsit, és éjfél előtt lepihentünk.

4. nap

Reggeli után 9-kor a belvárosi részt céloztuk meg. Előszőr a Városházára (70 KR) mentünk metróval és busszal. Ez csak idegenvezetéssel látogatható, de nagyon ügyesen osztják be a csoportokat. A kint felgyülemlett tömeget beengedik, a lépcső alján áll 5 ember és mondják, hogy ki milyen nyelven tart vezetést és így alakulnak ki a csoportok. Mikor végeztünk, beálltunk a sorba, hiszen a toronyba (30 KR) is szerettünk volna feljutni. Egy darabig lifttel mentünk, majd jöttek a lépcsők! Nagyon szép kilátás volt onnan is.

Városháza Stockholm

A Városháza

12 óra után végeztünk, ezért siettünk a Central Stationhoz, mert a kinti ismerőseink idehívtak ma ebédre minket. A szemközti oldalon van egy ázsiai vendéglő, ahol egységáron 85 KR volt a kaja. Egy pohár sört kaptunk az elején, majd önkiszolgáló részen mindenből vettünk, többször is fordultunk, sőt még levest is találtam. Nagyon jó volt minden.
Mivel eddig nem találtunk postát, ismerősünk hamar elvezetett egyhez, hogy a hazaszánt lapokat fel tudjuk adni. A lapok árai nagyon változóak: mi 1 KR-ért vettünk a mi utcánkban, de van 2, 5 és 10 koronáért is, persze ugyanolyanok. Az EU-ba szánt lapra 12 KR a bélyeg!
Délután 3-kor a Hallwylska múzeumba (50 KR) mentünk, itt nagyon jó ruhákat láttunk különböző divatcégektől. Később sétáltunk a Kungstradgardenben, majd a Jacobs templomot néztük meg. Visszafelé a 47-es busszal elmentünk a Hötorgatig, ahol körbejártuk a Konserthusetet (itt tartják a Nobel-díj ünnepséget) és megnéztük a kettőstornyot, vagyis a Kungstornetet is. Mivel a délután folyamán boltoztunk is és vettünk néhány ajándékot haza, ezért előbb lepakoltunk a szálláson, majd úgy mentünk vacsizni egy újabb vendéglőbe. Ma makarónit ettünk 105 Kr-ért.
Az ajándékhoz néhány megjegyzés: A svéd jelkép a dala-ló (a képe jobbról) , ami egy festett fa lovacska. Ez nagyon változó árakon kapható. Nem is olyan olcsó, hiszen egy 5 cm-es 110 Kr., van ahol 145-ért adták. Van azonban kisebb változata is és más anyagból készült is, ezek jóval szerényebb árakon. Hűtőmágnes formában is kapható már 30 Kr-ért. Csoki is van ilyen, egy dobozban 10 db külön-külön becsomagolt lovacska van és az ára 39 KR.

5. nap

A mai napon az óvárosi részt, vagyis a Gamla Stant terveztük. Metróval mentünk a T-centrumig, ahol a csomagmegörzőbe beraktuk azokat az ajándékokat, amelyeket este majd a vendégségbe akartunk vinni. Különböző árak voltak itt a szekrényekre kiírva, mi egy 40 KR-sba raktuk be, ez volt a legolcsóbb, volt 240-es is. Csak este jöttünk rá, hogy nem adja vissza a pénzt, mert mi naivan azt hittük. Az ujabb metró aztán elvitt a célállomásra. Sétáltunk a bevásárlóutcában, majd átmentünk egy szűk, 90 cm-es kis utcán. Tovább haladva a Stortorget térre értünk, ahol a Nobel múzeumot (60 Kr) és a Storkyrken templomot (30 KR) néztük meg.

Stockholmi óváros

Házak az óvárosban

Szűk közle Stockholmban Orpheus szökőkút Stockholm
Egy 90 centiméter széles átjáró Az Orpheus-szökőkút

Végre elérkeztünk a Királyi palotához, ahol a pénztárnál 4 részre lehet megvenni a belépőket külön-külön 100-100 Kr-ért. Ez a 4 rész a palota, a Kincstár, a Kronor és a Gustav muzeum. Aki már kettőt tervbe vett, annak érdemes inkább kombinált jegyet venni 140 KR-ért. Mi a palotával kezdtünk, majd a Kincstárban voltunk. Sajnos a kincstár melletti Kápolnát nem tudtuk megnézni, mert az csak szerdán és pénteken van nyitva. Mivel már dél volt, ezért kimentünk a belső udvarra, ahol már a sok turista gyülekezett, mert 12,10-kor kezdődik az őrségváltás mindennap. A közel 3/4 órás parádé nagyon tetszett nekünk és nagy sikert aratott a zenekar, mikor ABBA dalt is játszott.

Királyi palota Stockholm

Őrségváltás Stockholm

Mikor vége lett, folytattuk a Kronorral és a Gusztav múzeummal. Utána a királyi fegyvertárba, a Livruskammarenbe (60 KR, de kombináltjegyeseknek csak fele) mentünk, majd a szemközt lévő pénzmuzeumba, a Kungliga Myntkabinettetbe (50 KR). Mikor végeztünk, átsétáltunk a királyok temetkezési helyére, a Riddarholmskyrkanba (30 KR). Egy elkerített oldalkápolnába lehet benézni, itt nyugszanak a királyok. Gyalog folytattuk utunkat a csomagokért, és metróval mentünk az ismerősök által megjelölt állomásig, ahol már vártak minket. Autóval vittek a lakásukra, mely egy külvárosi részen található. Ezen az estén aztán volt minden, mi szem szájnak ingere. Végtelen szeretettel fogadtak minket! Már 11 óra volt, mikor hazafelé sétáltunk és ekkor láttuk, hogy milyen is az éjszakai világosság.

6. nap

Reggeli után a városban boltoztunk, majd a 69-es busszal elmentünk a Kaknastornet (35 KR) kilátóba. Itt a lift gyorsan felrepített minket a 30. emeletre és onnan tájoltuk be az eddig látott dolgokat.

Stockholmi panoráma

Visszafelé gyalogosan értük el a sportmúzeumot a Riksidrottsmuseet (50 KR). Itt nézelődtünk a svéd ereklyék között, de legjobban az a szoba tetszett nekünk, ahol 5-féle játékot is kipróbálhattunk. Utána átmentünk a rendőrmúzeumba, a Polismuseetbe (60 KR). Itt folytattuk a szórakozást, hiszen rendőrsapkában ülhettünk be igazi rendőrautóba, mely még megkülönböztető jelzést is adott. Busszal visszamentünk és boltoztunk megint. Később metróval kimentünk a Globen-sportcsarnokhoz, melynek hihetetlen nagysága lenyűgöző. Mellette van egy hatalmas bevásárlóközpont is, lehet benne bolyongani. Itt ettünk és vásároltunk hokimezt. Később metróval visszamentünk a T-centrumig, onnan akartunk még elmenni busszal a tegnap kimaradt Medeltids-múzeumba, de sajnos a hidat, mely odavezet, éppen felújítják, így nem jutottunk be. Vigaszképpen sétálgattunk a Parlament körül, majd a Centrál Stationhoz mentünk, hiszen meg akartuk venni a holnapi reptéri transzferjegyünket. Mi a Flygbussarna járatára vettünk 110 KR-ért jegyet. Közben felderítettük azt is, hogy hányas kapunál kell majd beszállnunk, hiszen 19-es számig voltak az eligazító táblák. Azt is láttuk, hogy ezek a buszok egész nap 10 percenként indulnak. Gyalog hazasétáltunk, majd szaunázás következett. Kis pihi után mentünk vacsizni: lazac 176 Kr, csirke 185 Kr, üdítő 32 Kr.

7. nap

Metróállomás Stockholm
Metróállomás

Eljött a hazautazás napja. A reggeli után még elmetróztunk a Stadion nevű állomásra, mert meg akartuk nézni a híres művészeti dekorálásokat, melyek több metróállomásra jellemzőek. Kiszálltunk, sétálgattunk a föld alatt és a következő metróval visszajöttünk. Boltozás volt még a program, hiszen pár ajándékot akartunk még venni: dobozos sör 6 Kr, szalvéta 19 Kr, kistálca 15 KR, na és persze csokoládé 7 KR-tól. A szálláshelyen még pár utolsó átrendezés a bőröndben és 11-kor kijelentkeztünk. Gyalog mentünk a Central Stationig és csak pár percet kellett várnunk, hogy kinyíljon a fotocellás ajtó, mely átenged a buszhoz. Nagyon kényelmes és tiszta a távolsági busz. A jegykezelés után, a biztonsági öv bekapcsolását követően már indultunk is a közel 3/4 órás utunkra. A reptér minden termináljánál megáll a busz (5,4,3,2) mi ez utolsónál szálltunk ki. 1 óra előtt leadtuk a bőröndöket, majd később becsekkoltunk. Itt ért a meglepetés, hiszen megszólalt a riasztóberendezés nálam. Széttárt karral álltam, míg egy hölgy megmotozott elől is és hátul is. Izgultam, bár tudtam, hogy ártatlan vagyok. Hamar eltelt a várakozási idő és 3/4 3-kor elhagytuk a svéd földet. A bécsi reptéren szakadó esőben vártak minket, de mire autóval hazaértünk, már kisütött a nap is.

Csodálatos egy hetet töltöttünk itt. Az időjárás minden képzeletet felülmúlt, hiszen 4 napig kimondottan kánikula volt, és a maradék 3 nap is 20 fok körül . Eső csak kétszer esett rövid ideig, de akkor épp benn voltunk valahol. Remélem, hogy ezzel az élménybeszámolóval segíteni tudok azoknak a honfitársaknak, akik majd még ez után jutnak el e gyönyörű országba. Én , ha utazást tervezek, mindig szívesen olvasom mások jótanácsait és tapasztalatait.