Dosztál Ferenc: Nyaralás Vourvourouban – Görögország – 2009

Villámbeszámoló Sithonia-félsziget egy az Útikalauzban még nem ismert részéről, sok hasznos információval és néhány fotóval

Öten indultunk nyaralni egy 1.2 Corsával, az autó tetején egy 450 literes tetőbox bővítette a pakolási lehetőséget. 21.10 volt, amikor a budaörsi Agip utat elhagyuk.
Már a pályán érezhető volt a török vendégmunkások haza tartó rohama, így a határ átlépéséhez, nem Röszkét hanem Tompát választottam, ahol pénzváltással együtt 25 perc alatt végeztünk. Tompát ajánlom mindenkinek oda és vissza is. Az a 44 kilométeres kerülő visszajön a várakozási időben.
A szerb oldal nagyon jól ki van táblázva, hogyan kerülünk vissza a fő útvonalra. Amit még egytelen beszámolóban sem olvastam, az a pénzváltás, mennyit váltsak, mire elég.
Én 100 eurót váltottam Szerbiába. Egy euróért 90 dinárt adtak. Ez elég volt az autópályadíjra oda-vissza, ami 2980 dinár. A benzin 101 dinár volt lefele, visszafelé már 101,8. Odafelé tankoltam 39.02 litert, amivel az autó fogyasztása és a tartály méretét nézve nyugodtan át értünk az első benzinkútig. (Visszafelé Görögországban az utolsó benzínkúton tele tankoltam az autót, Szerbiában pedig betankoltuk a maradék dinárt.)

Visszatérve az odaúthoz, a határ átlépés után irány Belgrád. A városig az út 3 óráig tartott a sebesség határok betartásával. Belgrád után 100 kilométerrel egy Mol kútnál álltunk meg 5 óra körül kávézni. Nagyon jó kávét kaptunk, 80 dinárért. A mosdó tiszta volt nagyon. Kezdődött egy hosszú szakasz a macedón határig, ahova 14:10-re érkeztünk. Természetesen közben volt megállás, tankoltunk is. Itt következett egy 3 órás várakozás. Nagyon nagy a kopárság, árnyék sehol. A fényképen lehet is látni. Építik a pályát, szerb oldalon. Szerintem jövőre át is adják, olyan jól áll.

Átmenve a határon, ott is nagy építkezés folyik. 40-es illetve 60-as tábla kitéve, rendőrökkel. Érdemes betartani a sebességet, vagy kamion után menni. A kamion után menet sokszor életet menthet, nekem is volt egy két éles szitum, amit a kamionnak köszönhetően megúsztam.
Macedónia tényleg két óra. A három fizető kapuval, egy megállással nekünk 2,5 óra volt. Érdemes váltani, mert sok pénzt lehet meg takarítani. A három kapu közül az első kettőn 60 dénárt, a harmadikon 50 dénárt kell fizetni.
Odafele csak egy helyen mértek, visszafele már több helyen is. A sebesség betartása ajánlott. A pálya minősége nem igazán jó. Majdnem minden hidat meg lehet érezni, meg dobja az autót rendesen. Lyukak nincsenek, csak sok a foltozás.
Görögországba átérve gyönyörű, kétszer 2 sávos utunk van, szép leander sövénnyel. Nagyon jól és pontosan lehetett használni a Google-Mapson készített útvonaltervet. Jó tanács: ne csak odafele, hanem visszafele is készítsük el.
A vourvouroui Rea kemping, ahová mentünk, Nikititől 11 kkilométerre van Sarti felé.

Az Útikalauzzal a Föld körül – külön térképen való megjelenítés

Nagyon szép kis családi kemping. A vizes blokkja is elmegy, a női rész szebb és jobb mint a férfi. Angol WC-k vannak van, de latrina is van.

A kemping előtti tábla A kemping mosogatója

A lakókocsik számára van kémiai rész. Alapvető dolgokban nem vészes. Mi öten voltunk, két 14 éves fiú, egy 15 éves lány, mi ketten. Így fizettem 36 eurót. Ebben a kempingben az autóért nem kell fizetni. Lehet hűtőt is bérelni napi 1 euróért. Rengeteg a lakóautó és lakókocsi. A sátorhelyek közel vannak a vizes blokkhoz.

Van bent market is, az árak durvák, a normál árak kétszerese. Nikitiben van Lidl, mi ott vásároltunk. Érdemes körülnézni még a másik két görög marketben is, amik baloldalt, a Lidltől beljebb vannak – a első nagyon közel, a másik kb 600 méterre.
Egy megjegyzés: Ez a rész nem tartozik az igazi Görögországhoz. Ha valaki igazi Görög falut, embereket szeretne látni, az menjen délre, Athén felé.

Ez a part a kis gyerekeknek ideális hely. Ahol mélyül a víz, ott már van tengeri fű. Oda a gyerekek nem mernek már bemenni. Aki hobbi szinten búvárkodik, az még polipot is foghat. Kis hajóval ideális hely, mert védett a hullámok ellen.
Mi találtunk egy nagyon szép kis öblöt, a Talgo-t. A táblát le is fényképeztem hol kell lekanyarodni. A tenger a parttól 10 méterre tiszta finom homok. A parton van bár, szól a zene is.

A kemping melletti strand

A Talgo Beach

Ómos Panagiason finom gyros van. Vorovoruban is van fürdési lehetőség, ott is szép partszakaszok vannak, de sajnos nem készült kép róluk.

A benzinárak nagyon eltérőek, 15 eurócent eltérések is lehetnek. Általában 1,03 és 1,19 között volt a 95-ös ára. Inkább érdemes nagyobb kútnál tankolni. Igaz drágább, de az autó fogyasztása kevesebb.
Hazafele is nagyon hasznos volt a megtervezett útvonal. Csak követnem kellett a kinyomtatott utasításokat. Szaloniki előtt ki van írva Makedónia, arra van az elkerűlő pálya. Mi bementünk Szalonikibe. Nagyon lepusztult részen megy át az út. Utána a határhoz menőknek Evzonit kell figyelni. Ha egy Görögnek azt mondjuk Macedónia az erre, válaszol, ő macedón. Ugyan is az a megye neve, amiből kettő van. Macedóniát, mint országot ők Skopjéval azonosítják. Tehát ha valaki el téved azt kérdezze merre van Skopje. Evzoni sokféleképpen van ki írva, például Evzonoiként is.
A görög oldalon az utolsó benzinkút a határ előtt van közvetlenül. Ott tele tankoltam. Macedóniában kérték a zöldkártyát. Ha valaki más gyermekét akarja vinni,
ezen az oldalon van letölthető nyomtatvány. Nem kell közjegyzőhöz menni. Két tanúval írassa alá, fénymásoljon egy 4-5 példányt. Ha kérik adjon oda egyet.
Én Macedóniában odafele az első két kaput euróval fizettem. Egyszer két aztán 3 eurót – a 60 dénáros kapuknál. Aztán váltottam, 60 dénárt kaptam 1 euróért. Macedóniában alapvetően olcsóbb minden.
Belgrádig semmi baj. Belgrád után a Novi Sad táblát kell figyelni. aztán a Subotica táblát. Belgrádban lehetetlen el tévedni, nagyon jól ki van táblázva. Hiába nem Szabadkán át megy az út, az van kitáblázva. Sajnos mi Röszkének jöttünk, a szerb oldalon vártunk egy órát, a magyar oldalon pedig 2 óra 10 percet. Nagyon szőröznek és lassúak. Szerintem direkt csinálják. Ezért írtam, hogy érdemes Tompa felé jönni haza is. Az autóuton ki lessz írva Subotica. Be kell menni, és a városban már lesz táblázva, merre van Tompa.
Remélem, ezzel a kis beszámolóval tudtam egy kis segítséget adni.
Üdvözlettel
Dosztál Ferenc

A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldheted el kérdéseidet, véleményedet – szerkesztoutikalauz.hu