Hegedüs Ferenc: Bar, Ulcinj, Sveti Stefan, Kotor, Skodrai-tó – Montenegró – 2008

Tömör beszámoló egy rövid nyaralásról, melyről a rossz idő ellenére is kellemes emlékeket őrzött meg szerzőnk – néhány szép fotóval

Tervünk volt néhány szép napot eltölteni Montenegróban. Ketten a feleségemmel indultunk 2008 szept. 10-én este 7 órakor. Kényelmes utazást terveztem sok megállással, nézelődéssel esetleg szundikálással. A tervezett útvonal: Kaposvár- Pécs- Eszék- Zenica- Szarajevó- Niksic- Podgorica- Bar, 740 km a GPS szerint.
A navigátor 2008-as IGÓ programja elég jó de, Foca-ban mégis eltévedtünk, mert az egész város egy nagy építkezés és útépités. Trebinje felé sikerült kijutni, de mire észrevettem, már nem volt kedvem visszamenni. Ez a kerülő és a városban megtett 2 kör kb. 80 km pluszt jelentett. Trebinje után már nem volt több gond, Niksic, Podgorica és Bar következett. Összesen 845 km.

Ebéd után érkeztünk Barba, a szállásunkra, amit navigátor nélkül talán még most is keresnénk, ugyanis a városban az utcanév és házszám majdnem ismeretlen fogalom. A gép megtalálta az utcát, ott pedig találkoztunk egy magyarul beszélő személlyel, aki útbaigazított bennünket.

Kipakolás után irány a tenger. Nagyon jól esett a fürdés a kavicsos strandon, a 40 fokos hőségben megtett hosszú út után.

A strand

Másnap és az ezt követő napokon sokat kirándultunk, bejártuk az egész környéket. Voltunk Ulcinjban, megnéztük a Skodrai-tavat, jártunk Kotorban, láttuk Sv. Stefánt is, bár csak kívülről, mert bemenni nem lehet. Jártunk kis hegyi kápolnákban, görögkeleti templomokban és muszlim imaházakban. Megnéztük az ulcinji és a kotori várat, hazafelé útba ejtettük az ostrogi sziklába épített kolostorokat, és a mostari Öreg hidat (Boszmia-Hercegovina) esti kivilágításban.

Látkép óvárossal

Ez is Montenegró

Sveti Stefan

Kotori panoráma

Montenegró gyönyörű ország, sok látnivalóval, balkáni mivoltára az itthoni megszokottnál egy kicsit több szemét utal. A szállásunk és általában a vendéglátóhelyek tiszták. Több helyen étkeztünk és ittunk – finom a sör és nagyon jók a helyi ételek -, kifogás nem merült fel.
Az árak az itthon megszokottnál kicsit mérsékeltebbek, nem tapasztaltuk, hogy bárhol be akartak volna csapni bennünket.
Tapasztalatunk szerint a parkolási díj ismeretlen fogalom. Városokban és idegenforgalmi látványosságok környékén sok helyen várakoztunk, nem láttunk parkolóórát vagy parkolóőrt. Ezért sem és semmi másért nem büntettek meg bennünket.
Három országon át jöttünk-mentünk, rendőrök többször megállítottak bennünket, az iratok átvizsgálása után mindig simán folytathattuk az utunkat. Útközben egy helyen láttam trafipaxot, Bosznia-Hercegovinában, de itt sem állítottak meg bennünket. A benzin mindenhol olcsóbb egy kicsit a hazainál.

Horvátországban, Bosznia-Hercegovinában és Montenegróban is gond nélkül tudtuk használni bankkártyáinkat. Benzinkutaknál és üzletekben fizettünk velük.

Kár, hogy az időjárás közben lerobbant, többször már nem fürödtünk, de láttunk sok szép strandot, amit még talán lesz alkalmunk felkeresni. Összességében jól éreztük magunkat, küldök néhány képet, hogy másnak is legyen kedve megismerni, ezt a szép országot.

Hegedüs Ferenc és felesége

A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldheted el kérdéseidet, véleményedet – szerkesztoutikalauz.hu