Karácsonyi József: Nyaralás Montenegróban – 2003-2007

Szerbiai szakértőnk rendkívül hasznos írása a Montenegróba autóval utazóknak – persze másoknak is. Az eredeti szöveg után 2007. tavaszi friss információk az utakról.

Megprobalok 1 kicsit reszletesebben irni Montenegrorol.
Eloszor a megkozeliteserol
2 iranybol lehet lemenni, egyik ut Horvatorszagon (Dubrovnik ) keresztul, a masik Szerbian keresztul vezet. A tobbi ut szenvedes, szinte jarhatatlan. A Horvat utakat nem ismerem mert a haboru ota oda nem engedtek be szerb utlevellel, a Magyar utlevelem meg meg friss.:-)) Szerbiaban a benzin kb 190 Forint (49.3 dinar olomentes), minoseg ok.
Ajanlott utvonalam: Roszke-Horgos belepes, felig kiepitett autout Belgradig. Horgos-Ujvidek szakasz kerul sacc/kb 5 Euroba, de ezt nem tudom biztosan mert az en autom szerb rendszamu es az csak 1 euro. Az Ujvidek-Nandorfehervari szakasz 1 icipicit olcsobb, legalabbis nekunk.
Sebesseghatar 100 km, vigyazat, sok ehes gyoker radarozik a hidak alatt!! Ujvidek utan a dunan atkelve, Beska utan kesz a masik fele is az autoutnak, majdnem Belgradig. Belgradba beerve, at a Sava hidon rogton jobbra es irany Cacak (csacsak) fele. Utkozben erintjuk Ljig-et es Gornji Milanovac-ot. Majd jobbra, irany Uzice ( Uzsice ).
Az Ujvidek-Ruma-Valjevo-Uzice utvonal nagyon rossz minosegu es idoben sem rovidebb mert meg kell maszni a Fruska Gorat is. Nos Uzice utan kapaszkodas felfele, az 1. komoly hegy, de az ut vadiuj es ha van legalabb 100 loero akkor azt mind ki lehet hasznalni. Lefele meg nincs kesz az uj út, es azon a nagy lejton kulonben is nagyon kell vigyazni.
Utana Nova Varos, majd Bijelo Polje. Kozte hatar van, es azon alapos kozuti ellenorzes, okmanyellenorzes, csomagtartoellenorzes. Nem kell felni toluk, nagyon rendesek es udvariasak, csak nagyon erdekli oket hogy viszunk-e valamilyen fegyvert magunkkal.
Az uzemanyag Montenegroban 10 Eurocenttel dragabb mint a szerbeknel. A gyorshajtasert meg ugyanolyan szorgosan fizettetnek mint a szerbek.
Szoval Bijelo Polje-Mojkovac, majd Kolasin es Podgorica ( anno Titograd ).
Aki nappal er oda annak Kolasintol lesz mit latni mert Kolasinnal kezdodik a legendas es gyonyoruszep Moracsa kanyon ( Winnetou film forgatasa). Majd 100 km lejto es 56 alagut. Itt majd eszre lehet venni hogy azok a lenti Montenegroiak ugy hajtanak mint az orultek, pl.: a busz elkerul es elhagy. Ez azert erdekes mert a szerpentinek nem belathatoak, de ez egyeseknek mind1.

Podgoricarol mehetunk 2 fele. Egyik ut Cetinje fele megy, onnan meg Budvara, a masik Petrovac fele. A Petrovaci ut a regebbi es a sokkal szebb. Ez atszeli a Skadar-i (Szkadar ) tavat. A hosszu hid elott lehet pihenni a to partjan, es ajanlatos is mert ami utana jon, az nagyon meredek lesz. Gyengebb autok vize felforrhat.
A Cetinje-Budva szakasz nem annyira meredek, de mind2 esetben ha felerunk, akkor meg kell hogy alljunk. A latvany majd mindent megmagyaraz. Ejjel is.
A tengerparton a szobaarak nagyon kulonbozoek. Hotelekrol nem tudok mit mondani, de az internet ott is mukodik. Hivatalos fizetoeszkoz az Euro.
Budva a legdragabb, (de horvatorszaghoz viszonyitva normalisak az a arak) szobaarak 15-?? euro. Foszezonban minimum 20 euro a kezdet. Attol fugg mennyire kozel a part. De a partkozelben csak hotelok, ettermek, bazarok meg…….. vannak, ezert a legkozelebbi szobak 300-400 m-re kezdodnek. Furdoszoba termeszetesen van, konyhahasznalat nem mindenutt.
Egyezkedni kell, nagy a kinalat. Csak megindul az ember az utcan es jobbra nez, zimmer frei, balra nez, zimmer frei, hatra nez, mert rangatjak hogy gyere nezd meg a szobakat!
Szemelyes velemenyem szerint Budva nem valami jo hely. ott csak 1x voltunk. Szerintem pocokdraga es tulzsufolt. Ugyanez vonatkozik Becici ( Becsityi ), Milocer ( Milocser ) es Petrovacra is. Ez ugy nez ki, hogy a hegyoldalban a falu es lent 1 icipici obolben a strandon a rengeteg nep. A strandon olyan tomeg van, hogy ha eldobnam az ongyujtomat akkor az nem esne le. Ahogy tavolodunk del fele, ugy csokkennek az arak.
De azert Ulcinjba se menne’k. Annak az a banata (szerintem) hogy 10 km hosszu a homokstrandja. Azt a finom homokot nem lehet kimosni semmibol, csak itthon 2 mosogep utan. Ha fuj a szel (ott mindig fuj) akkor nagyon ropogos lesz a fagylaltunk. Azon a strandon nincs semmi, se arnyek, se 1 szikla amire ki lehetne fekudni napozni, se 1 valami ahol arnyekban szol a zene es miniszoknya hordja a sört. Van viszont sok bennszulott, akik hutotaskaban hordjak az italt, es van ladakaravan, ami frissgyumolcsot arul vagy miniabc-t tartalmaz. De ez normalis, mert ezek az arusok jelen vannak minden strandon, meg Gorogorszagban is talakoztam veluk. Lehet hogy van mas strand is. A hegy tetejerol latszik 1 nagyon szep icipici obol…….
Nekem legjobban Bar tetszett, voltam is mar vagy 3x. Szep varos, nagy piac mindennap, a gombostutol a borkabatig minden van, nagyon be lehet vasarolni. Tavaly mar ott is megjelentek az elso kinaiak ami nem semmi. A kikoto szep, minden este valami buli, a setany szep, a strand jo hosszu es nem tulzsufolt. Barban nagyobb a hullamveres es a strandon nagyobbak a kovek, de van fenyvese es sok huvos helyen miniszoknyas sör. Nincs kiparcellazva a strand ugy mint Budvan.
Budvan olyan van, hogy a fekhelyert fizetni kell. 1 euro bitte, azutan 1 euro a napernyo. No, guten tag, elmegy a polgar a piacra es vesz 5 euroert 1 napernyot. 14 napra megeri, nem ? Kimegyek a strandra, 1 euro fekber, ok, napernyo leszur, lefekszik, jon a bennszulott, es mondja, hogy 1 euro a napernyo, mondom neki, hogy az enyem, o mondja, hogy a strand meg az ove, es ha kell, akkor ad nekem kolcson 1 napernyot 1 euroert 1 napra. Mondom neki hogy a jo k……………( nem illik leirni ) Szoval, Barban ilyen nem volt. Barban fizetni kell a parkolasert, 1 euro, mas nincs.
Bar alatt van Dobra Voda, szep kis falu, szep stranddal. Bar felett van Sutomore, legszebb setanya van, 2km. Minden este buli, nagyon szep, de a strandja az olyan, hogy ha az ongyujtomat eldobnam…………..
Ezeken az also reszeken a szobaarak altalaban 5-15 euroig vannak, attol fugg hogy foszezon van-e. A boltok ellatottak es ugyanaz van bennuk mint a Tescoban (magyar termekek), ugyananyiert. Vannak Szloven termekek is, meg ugy lehet Horvat is, de arra nem emlekszem.
A felso reszen, Tivat, Kotori obol, Djenovici, Zelenika ugyanez a helyzet.
Herceg Novi-rol no info.
Erdemes megnezni Barban az o’ varost, felujitas alatt van eppen. Budvan a varat vagy az o’ varost. Kotorban az obolben az o’ varost, ott fel lehet menni egeszen a hegyre is. Nem szabad kihagyni a Lovcen (lovtyen) nevu hegyet sem. Montenegro csucsa. Ott fen van eltemetve nagyvezeruk, valamilyen Njegos.
Fentrol az egesz orszag latszik, Albaniatol Horvatorszagig minden, allitolag nagyon szep idoben latszik Olaszorszag is.
Aki nem autoval megy, az mehet vonattal vagy repulovel. A halokocsit elore kell foglalni min. 3 hetre szezonban, kerul ~25 euroba. Returnjegy nincs.
Megerkezeskor kell rogton visszafele rezervalni es akkor nincs gond. A halokocsi a legdragabb, de megeri mert lehet rendesen aludni. Szabadkan a vagont bezarjak es csak Barban nyitjak ki. Biztonsagos. Delutan 5 korul indul Szabadkarol, es reggel 8 kor van Barban. A repulo Tivatban szall le, erdemes ott maradni helyben. Nagyon szep kis varos, kellemes.
Barban es Budvan van telefonszam amit fel lehet hivni, de nem latnak ungarischul.
Ha valakinek van valami konkret kerdese, akkor maganban szivesen valaszolok.
Minden jot!

Karácsonyi József

Egy olvasói kérdés és válasz az utazásról – 2007. április vége:

Most olvastam a 2003-as beszámolódat Montenegróról. Mi június második hetében megyünk Budvára- gondolom, akkor még nem lesz olyan zsúfoltság, mint ahogy írtad. Úgy gondoltuk, hogy kora délután indulnánk, és ahol ránk sötétedik ott alszunk egy kicsit az autóban. Nem szeretnénk túl szerpentines , veszélyes úton haladni, ezért is írok, hogy a tanácsodat kérjem, el lehet-e kerülni a túl veszélyes szakaszokat, jártál-e mostanában Montenegróban? Valamelyik fórumon olvastam, hogy így kell a táblákat figyelni:Röszke, Novi Sad, Belgrad, Cacak, Uzic, Podgorica, Cetinje, Budva. Mi a véleményed a szerpentinekről, ha az előbbi útvonalat válsztjuk? Mennyire veszélyes, Tudsz-e másik útvonalat ajánlani?
Amit a tengerparti strandolásról írtál, az is aggasztó. Budván nincs ingyenes strand? mindenért fizetni kell? Ha kicsit arrébb sétálunk, találunk-e szabad strandot?

Karácsonyi József tanácsa:

2003 óta nagyon sokat változott a helyzet Zerbische országban. Elkészült 1újabb része az autóútnak, és igy már könnyebb az út Belgrág felé. Újvidék után már megvan a 4 sáv, csak Beskánál a dunai hidon szükül össze az út. A Belgrád – Cacak-i szakasz fel van újitva, jó minőségü az út, habár kissé terhelt tud lenni. Cacak nál kezdődik az első szerpentines rész, de nem vészes, sokat javitottak ott is. A gond az hogy Cacak után az Ovcar banja-nál útjavitás van és elterelik a forgalamat (irany R-227-en Lucana és Markovice-n keresztül), rövid szakaszon. A munkálatok az év végéig tartanak, nem kapkodják el 🙁
Uzice-nél dugók várhatóak, útjavitás a jövő év végéig 🙁
Uzice-ből kifele megindul az út fel a Zlatibor hegységbe, de nyugodtan lehet padlót nyomni mert az út jó, de csak felfelé. Utánna jönnek a gondok :

Radi se i na izgradnji nekoliko mostova i nove trase na delu magistralnog puta Užice-Nova Varoš između Borove Glave i Kokinog Broda. Tu se saobraćaj obavlja usporeno, uz semaforska propuštanja, zbog čega povremeno dolazi do zastoja. (Radovi su predviđeni da potraju do 22.06.2007.)

Forditom: Csinálják az új hidakat, meg ami vele jár és a tuloldalán, Kokin Brod felé már dugók várhatóak a szemafórozásnál. A munkálatok előreláthatóan 06.22-ig tartanak.

Személyes tapasztalataim szerint ezek még soha nem kapkodtak el semmit, úgyhogy lesz abból szeptember is.
Brodarevónál útjavitások, ki tudja mennyit kell várni, pontosabb infó nincs. Utánna Montenegróban jön a Moracsa kanyon. Azt már nagyon szépen megcsinálták, rengeteg kanyart kivettek belőle, több alagutat fúrtak, stb. De várhatóan több helyen útjavitás fölcsuszamlás végett 🙁 Azon a szakaszon már többször megszivtuk, sokat vártunk a tüző napon.

Ha ezt úgy végigolvasom, amiket most összegyüjtöttem és leirtam, akkor én inkább Bosznia felé mennék. Az utak minősége lényegesen jobb és szerpentin sincs annyi. Az idei évben ez a Szerbia ilyen problémás lesz. A Kragujevác-Kraljevo- Usce-Raska- Novi pazar- Bijelo Poljei szakaszon ugyanez a helyzet. Nem ajánlom senkinek.
Itt egy útvonalajánlat Bosznián keresztül :

Time Km Instruction For Toward
Summary: 720,9 kilometres (1 day, 3 hours, 29 minutes)
DAY 1
9:00 0,0 Depart Szeged on 5 [E75] (South-West) 16,4 km
9:15 15,2 Entering Yugoslavia
9:16 16,4 Bear RIGHT (West) onto 22 [E75] 45,7 km
10:01 62,1 At Zednik, stay on 22 [E75] (South) 33,2 km
10:33 95,4 At Feketic, continue (South) on Local road(s) 10,5 km
10:45 105,9 Bear RIGHT (West) onto 3 1,4 km
10:46 107,3 At Vrbas, bear LEFT (South) onto Local road(s) 13,1 km
11:00 120,4 Turn LEFT (South) onto Local road(s) 6,3 km
11:06 126,8 At Despotovo, turn RIGHT (West) onto Local road(s) 1,3 km
11:08 128,1 Bear LEFT (South-West) onto Local road(s) 8,1 km
11:15 136,1 At Silbas, bear RIGHT (South) onto Local road(s) 17,7 km
11:32 153,8 At Backa Palanka, bear LEFT (South) onto 18 [7] 67,7 km
11:35 157,7 Entering Croatia
11:40 163,2 Entering Yugoslavia
12:15 200,1 Entering Bosnia and Herzegovina
12:35 221,5 At Bijeljina, bear LEFT (South) onto 14-1 31,2 km
13:03 251,1 Entering Yugoslavia
13:04 252,7 Turn RIGHT (West) onto 19 [4] 19,3 km
13:22 272,0 Turn RIGHT (North-West) onto 4 13,3 km
13:23 272,5 Entering Bosnia and Herzegovina
13:35 285,3 Bear LEFT (South-West) onto Local road(s) 8,6 km
13:43 293,9 At Papraca, turn LEFT (South) onto Local road(s) 1,3 km
13:44 295,2 Bear RIGHT (South) onto Local road(s) 3,5 km
13:48 298,7 Bear LEFT (South) onto Local road(s) 7,9 km
13:56 306,6 Bear RIGHT (South) onto Local road(s) 8,1 km
14:05 314,6 Bear RIGHT (South) onto 19 53,6 km
14:56 368,2 At Podromanija, turn LEFT (South-East) onto 19-3 [E761] 44,9 km
15:38 413,1 At Ustipraca, turn RIGHT (West) onto 5 11,0 km
15:48 424,1 At Gorazde, turn LEFT (South) onto 20 76,2 km
17:00 500,3 End of day
DAY 2
9:00 500,3 Stay on 20 81,4 km
10:16 581,7 At Trebinje, bear RIGHT (West) onto 6 3,5 km
10:20 585,1 Turn LEFT (South-West) onto Local road(s) 0,8 km
10:20 585,9 Bear RIGHT (West) onto Local road(s) 4,9 km
10:26 590,8 Continue (South-West) on 20 11,5 km
10:36 601,1 Entering Croatia
10:37 602,2 At Brgat, stay on 20 (East) 2,5 km
10:39 604,7 Turn LEFT (East) onto 2 [E65] 111,0 km
11:09 635,9 Entering Yugoslavia
12:24 715,7 Bear LEFT (South-East) onto Local road(s) 3,0 km
12:27 718,8 Bear LEFT (East) onto Local road(s) 2,1 km
12:29 720,9 Arrive Budva

SUMMARY
Driving distance: 720,9 kilometres
Trip duration: 1 day, 3 hours, 29 minutes
Driving time: 11 hours, 29 minutes

 

Tivatnál a komppal kell menni, olcsó és 56 kilométerrel rövidebb 🙂

 


 

Kérdés tranzizszállásról

Sziasztok, a nyáron autóval szeretnénk Montenegróba menni Szerbián keresztül. A terv az, hogy Nova Varos környékén aludnánk egyet, hogy ne kelljen egyszerre olyan sokat vezetni.
A kérdésem: volna valakinek olcsó, biztonságos szállástippje Nova Varos környékén (mondjuk Nova Varos és a Crna Gora-i határ között, esetleg Montenegró északi részén, a főút mentén)? Sátras megoldás is lehet. Elore is kösz, üdv cattaro

Karácsonyi József tanácsa:
Az a tippem hogy ne ereszkedjenek le Nova Városig. Uzice után fel a hegyre, a Zlatibor hegységbe és ott fenn (Partizanske Vode) van 50 különböző szálláslehetőség. Lehet válogatni. Minden izlésnek megfelelő hely van – sorakoznak a hotelek és motelek. Konkrétat nem tudok ajánlani, mert sosem aludtam ott.
A másik meg Nova Város előtt van. Kokin Brod-nál van egy nagy viztározó(?). Gyönyörü vidék, nagyon szép. Ott is található minden féle motel meg hotel, bármi. Meseszép az a nagy tó a sziklafalak között. De jobb lenne fenn a hegyen megállni, ott nagyobb a választék.
Nem kell félni sehol se, szerbia NEM veszélyes hely, lopásról se hallani, meg tamadásról végképp nem. A rendőrök csak annyira disznók mint máshol, büntetnek ha lemeszel a radarral . . .
Kizárólag Nándorfehérvár felé menjetek! A múltkor Újvidéknél átvágtam a Fruska Górán, és lementem Sabac felé a Tara nemzeti parkba, hát ne tudjátok meg hogy milyen rossz az út. Kész katasztrófa 🙁
Időben is rövidebb az autóúton. Ha van kérdés akkor majd írtok.
Minden jót nektek!

Karácsonyi József

Karácsonyi József írásai Az Útikalauzban

Ez az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása érdekében. Részletek

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár