Korpás Károly: Firenze, Rimini, San Marino, Forli – Olaszország – 2010

Korpás Károly: Firenze, Rimini, San Marino, Forli – Olaszország, San Marino – 2010

Az úticélhoz képest szint fillérekből szervezett, rövid repülős, vonatos kirándulás története sok hasznos információval és szép képekkel

Vettem két nagyon kedvező árú repülőjegyet, ami oda-vissza az összes illetékkel csak 15 ezer Ft-ba került. Eredeti elképzelésünk szerint áprilisra vagy májusra terveztük az utazást. Nagy szerencsénkre a májusi időpontot választottuk, mert az áprilisi időpontban teljes légtérzár volt egész Európában az izlandi vulkán füstfelhője miatt. A lehetőséget semmiképpen sem akartuk kihagyni, hogy megismerjük a világ legszebb országának szépséges városát Firenzét, amely a reneszánsz otthona és a lenyűgöző dóm városa.

Olaszországi Útikalauz.hu célpontok nagyobb térképen való megjelenítése

Barátnőmmel, Katival autóval elmentünk a Kőbánya-alsó vasúti megálló közelében lévő lakótelep előtti parkolóba. Itt még parkolási díjat sem kellett fizetni, ellentétben a reptéri parkolóval! Innen 15 óra 14 perckor indult vonatunk a repülőtérre, ahol a többi utas csomagátrendezési mizériáját és a megszabott keretbe való „gyömöszölését” láttuk. A saját zökkenőmentes „becsekkolásunk” után – a kicsit viccesre sikeredett biztonsági ellenőrzést követően – feltöltöttük vízkészleteinket, majd a váróteremben gyönyörködhettünk a szépséges gépmadarak látványában. 18 óra 30 perckor a mi gépünk is felröppent a kifutópályáról.

Felszállás után

Európa alattunk

Olaszország repülőből

Ezután a megszokott csodálatos kilátás tárult elénk a kristálytiszta égbolton az alattunk elterülő tájra. Kati ült az ablak mellé, hogy minél inkább tudjon gyönyörködni Magyarország, Horvátország, Olaszország és az Adriai-tenger látványában. Bologna/Forli repterére utazásunkhoz a Wizzair A320-as, 180 személyes Airbus repülőgépét vettük igénybe, amely a Ferihegy 1-ről indult. Katinak ez volt az 1. repülős utazása, szerintem élvezetes volt neki a repülőút. Nekem viszont szerencsére már a 34. Ezért mindig mondtam, hogy mire érdemes figyelnie. Útközben elkészültek a szokásos felvételek a több tucatnyi korábbiakhoz hasonlóan. Felszállás után 75 perccel már Forli repterének leszállópályáján landoltunk.

A repülőtérről egy kedves – Parmában lakó –  magyar-olasz család kisbuszával jutottunk a vasútállomásra. Innen vonattal mentünk át Riminibe(4 Euro/fő), ahol a tengerparttól 300 méterre található Hotel Jolie-ban szálltunk meg. Ezen a környéken az árak és a szállások minősége nagyon jó arányban van egymással, ugyanis 2 főre egy szoba csak 37 Euroba került, ami igen kedvezőnek számít még előszezonban is. Reggel a mediterrán szokásoktól eltérően korán lementünk a tengerpartra, ahol egy kellemeset sétáltunk. Ezt követően bementünk Rimini belvárosába. Innen indult menetrendszerinti buszjáratunk San Marinoba (7 Euro oda-vissza).

San Marino területe: 61 négyzetkilométer, lakossága: 29 ezer fő. A Föld egyik legrégibb köztársasága. A  legmagasabb pontja a 749 méteres Monte Titano hegy, ami a San Marino történelmi városközpontjával együtt a kulturális világörökség része. Európa 3. legkisebb állama, csak Monaco és Vatikán kisebb nála.  Az ország vezetését a 60 fős Nagy Tanács látja el. Legjelentősebb városai: San Marino, Serravalle és Borgo Maggiore. San Marino 301-től 1968-ig volt a világ legkisebb köztársasága, mert akkor lett Nauru független. 1985-ben nyitották meg az egyetemét. 1988-ban lett az Európa Tanács tagja, az ENSZ-be 1992-ben lépett be, viszont nem tagja az Európai Uniónak. Turizmusból származik az ország GDP-jének 50 százaléka, mert 3 millió turista látogat ide évente.

Útközben már messziről magasodott elénk a Monte Titano hegyePalazzo Publicat San Marino. Serravallén és Borgo Maggiorén keresztül haladva araszolt felfelé az autóbuszunk. San Marino városközpontjában szálltunk ki.

Ezután napsütéses időben meredek lépcsőkön felmentünk a történelmi belvárosba, ahol megtekintettük a pompás bazilikát, illetve a 3 részből álló erődrendszert, a Rocchát, valamint a Kormányzósági palotát (Palazzo Publicat – jobbról ). Bármely irányba kitekintve a hegytetőről gyönyörködhettünk az alattunk elterülő san marinói és olasz táj (Appenninek hegyláncai és a 21 kilométere lévő Adriai-tenger) csodálatos panorámájában. Ismét szerencsések voltunk, mert Európa egyik leghíresebb autós túraversenye, az 1000 km-es Mille Miglia értékes járműveit is láttuk a miniállam központjának szűk utcáiban manőverezni. Sok Ferrari, Porsche, Alfa Romeo és Lamborghini számára nagyon picik voltak ezek az utcácskák, mert több autó csak nehezen (néha meg-megállva, esetenként tolatgatva) tudta teljesíteni a közel 1800-os hajtűkanyarokat.

San Marino bazilika

San Marino – a bazilika

Latkép az Appenninekre

An Marino Látkép az Adriai-tengerrel

San Marinoból látkép az Adriai-tengerig

Autók a Mille Miglián

Városnézésünket és gyors ebédünket befejezve visszabuszoztunk Riminibe, ahonnan Faenzán át vonattal mentünk Firenzébe (11 Euro/fő).

Az Appenninek a vonatbol

Firenzében az esti városnézésünket követően szállást kerestünk. Ekkor szembesültünk azzal, hogy itt még szezonon kívül is szinte mindenhol teltház van. Több mint 10 olyan szállodából jöttünk ki, ahol péntek éjszakára már teljesen megtelt a hotel. Szerencsénk továbbra sem hagyott el bennünket, mert találtunk egy elegáns, kényelmes belvárosi szállást a Hotel Palazzo Bencit, amelyben 90 Euroért aludtunk egy 2 ágyas – természetesen fürdőszobás –  szobában.

Nagyon jól éreztük magunkat ebben a hotelben. A személyzet profi, udvarias, illemtudó, a szobák esztétikusak és nagyon tiszták. Ehhez képest az ár igen jutányos. Kipihenten és energiával feltöltődve ébredtünk. Kora délelőtt egy körutat tettünk a belvárosban. Legfontosabb látnivalók: Dóm, Uffizi képtár, Régi palota (Palazzo Vecchio), Arno folyó, Ponte Vecchio, Pitti palota, Santa Maria Novella bazilika ill. Szent Mihály és Gaetano templom, ezenkívül egyéb reneszánsz épületek, paloták, templomok. A monumentális dóm annyira lenyűgözött bennünket, hogy 3 alkalommal is visszatértünk a tövébe fotókat és utifilmet készíteni.

A dómot 1436-ban szentelték fel. 169 méter hosszú, 104 méter széles, 107 méter magas. Kupolájának szerkezete önhordó, ezért a teljes építkezés ideje alatt nem kellett aláállványozni. Homlokzatát 1887-ben leplezték le. Belseje puritán, de több gyönyörű festmény ékesíti. A harangtorony (Campanile) 85 méter magas, gótikus stílusú, külsejét márványberakás fedi. Olaszország egyik legszebb harangtornya. Építését 1387-ben fejezték be. Nyugati oldalát Donatello szobra, déli és északi oldalát Giotto és Andrea Pisano szép reliefjei ékesítik. A Palazzo Vecchio (Régi palota) ma városháza, eredetileg a köztársasági kormánynak (Signoriának) a székhelye volt. 1298-ban kezdték építeni a várszerű épületet. 94m magas tornya csak a XV. században készült el teljesen.

Firenze harangtorony dóm Firenze dóm

A dóm a harangtoronnyal

Firenzei sétánkat a Madonna téren kezdtük, ezután Dóm teret érintve a Pazzi palota, a Bargello és a Gondi palota felől sétáltunk a csodás épületekkel övezet Signoria térre. Innen mentünk az Arno-folyó partjára, és keltünk át a Ponte Vecchio ódon hídján, hogy lássuk a Pitti palota épületegyüttesét. Közben folyamatosan szembesültünk az igazi olasz forgalom gyors és pörgős ritmusával.

A Bargello gótikus stílusú erődszerű palota, melyet 1252-ben kezdtek építeni a város főbírája részére. Jelenleg Nemzeti Múzeumként működik.  A Ponte Vecchio híd Firenze legrégibb Arno hídja a XIV. századból. Mindkét oldalán árkádsor látható, mely üzleteket (ékszerészek, aranyművesek) és az oldalához fecskefészekszerűen tapadó lakásokat foglal magába.  A Pitti palota 36 méter magas várszerű épületet a XV. század közepén a jelentős firenzei kereskedő és bankár Luca Pitti számára kezdték építeni, de végleges formáját csak a XVIII. században nyerte el. Érdekességei: Medici nagyhercegek magángyűjteménye, volt királyi lakosztály, hintógyűjtemény, Ezüsttárgyak Múzeuma és a Modern Képtár.

Firenze, Bargello

Firenze, Ponte Vecchio

Firenze - Pitti Palota

Firenze – Pitti Palota

Szállásunk felé tartva betértünk a Szent Mihály és Gaetano templomba, ahol egyházi zenét hallgathattunk. Délidőben újra a Dóm téren voltunk.
Ez idő tájt Európa több részén is esős idő volt. Firenzében szerencsére az idő kitartott egészen a Forli felé visszaindulásunkig. Amikor elkezdett esni az eső, akkor az esernyőárusok rögtön előjöttek (többségük afrikai vagy ázsiai bevándorló), kínálták kínai származású portékáikat. Mi éppen vettük elő saját esernyőnket, amikor egyikük odalépett és érdeklődött, hogy veszünk-e tőle. Látta, hogy pakolunk és próbált legalább egy esernyőt eladni nekünk. Kérdezte angolul, hogy szükségünk van-e egy esernyőre, majd nyomatékosan rákérdezett: One (van)? Erre én határozottan és viccesen magyarul mondtam és mutattam, hogy nekünk VAN… Ezután már nálunk nem próbálkozott, hanem az utcán fürkészte kinek nincs még esernyője. Ezen a történeten Katival együtt még a vonaton is jókat derültünk, amikor haladtunk Faenza irányába. Utunkat csodás táj és több alagút övezte. Az átszállóhelyen láttuk a nagysebességű olasz vonatok néhány példányát. Érdekes és sokak számára furcsa érzés lehet a két vágánnyal odébb 250km/h-s sebességgel elszáguldó nagy sebességű expressz szerelvény. Első alkalommal olyan gyorsan elhúzott, hogy a kamerámat elő sem tudtam venni, hogy felvegyem a tempóját. Második alkalommal – már nagyobb sikerrel – bekapcsolt videokamerával vártam a szerelvény tovarobogását. Firenze – Forli jegyünk 8,5 Euroba került. Forliban szétnéztünk a belváros sugárútján és főterén, majd 1 eurós helyi menetjeggyel kimentünk a reptérre.

Firenze - a Palazzo Vecchio_bejarata Olaszország Forli központja
Firenze – a Palazzo Vecchio bejárata Forli központja

A  2-es vagy a 4-es számú járat visz ki a repülőtérhez. Gépünk visszafelé késett, emiatt kaptunk 4 Euro értékű étkezési jegyet, de az indulási idő szerencsére hamar elérkezett. Szombaton éjfél előtt néhány perccel, egy nyugodt repülőút után már Budapesten voltunk. Három élményekkel, látnivalókkal, különlegességekkel és érdekességekkel teli napon vagyunk túl.

Ajánlás: Nagyon szép Firenze és San Marino belvárosa. Szerencsére jó időnk volt, ezért rengeteg szebbnél-szebb fotót tudtunk készíteni. Olaszország pedig könnyen, kedvező áron és gyorsan megközelíthető. Biztosan nem fog csalódni, sőt inkább sok-sok élménnyel fog hazatérni, aki erre a vidékre utazik!!!

Korpás Károly, Mezőkövesd

A szerző írásai az Útikalauzban >>

2 Comments on "Korpás Károly: Firenze, Rimini, San Marino, Forli – Olaszország – 2010"