Lázár Péter: Baska – Krk-sziget – 2005

Lázár Péter: Baska – Krk-sziget – 2005. augusztus

Egy hete érkeztünk haza a horvát tengerpartról, gyorsan leírom a friss élményeimet.

Egy rövidke hetet töltöttünk el a Krk-sziget déli csücskén található Baska városkában. Olyan apartman volt a szálláskeresésünk célpontja, amely közel van a vízparthoz, be lehessen fizetni félpanziós ellátásra, és a tengerpart pici gyerekkel is könnyen megközelíthető, aprókavicsos legyen. Így esett a választás erre a gyönyörű kisvárosra, és annak egy viszonylag elegáns szállodájához tartozó apartmanházának egyikére. Eredetileg nem a legzsúfoltabb és legdrágább augusztusi főszezonra terveztük a nyaralást, de április végén, amikor hozzákezdtem a szervezéshez, már csak erre az augusztus elejei időpontra tudtam szállást foglalni. A foglaláshoz – melyet közvetlenül, interneten keresztül intéztem – kb. 25 százalék előleg átutalását kérték.

Az odautazást egy kicsit rosszul időzítettük: nem tudtuk ugyanis eldönteni, mi az ideális időpont az indulásra. Mivel szombati naptól szólt a foglalásunk, a nagy forgalomra fel voltunk készülve. Tudtuk, hogy torlódásokra lehet számítani a határállomáson és az autópálya fizetőkapuinál, ezért inkább abban maradtunk, hogy korábban indulunk, legfeljebb majd a célállomáson töltjük el valahogy a maradék időt.
Péntek este fél 10-kor indultunk útnak Budapest közeléből és éjfélkor értünk Letenyére. A határ közelében lévő pénzváltónál vásároltunk egy kevéske horvát kunát 34,30 HUF/HRK árfolyamon (Budapesten 35,20 lett volna az előző napi kurzus). Ezután igen nagy forgalom mellett, de azért jó tempóban haladva jutottunk el az autópályan egészen addig a csomópontig, ahol a Split felé tartó forgalom elkanyarodik. Továbbhaladva Rijeka felé hamar észrevettük, hogy rajtunk kívül senki se jön erre ilyenkor: konstatáltuk, hogy a Dalmácia felé igyekvőkkel indultunk egyszerre, az Isztria felé tartók még az igazak álmát alusszák otthonukban. Menet közben számolgattam magamban, hogy ilyen sebesség mellett hány órára fogunk a célunkhoz érni, és meg kellett állapítanom, hogy erősen lassítani kell a tempón, ha nem akarunk hajnali 4 óra előtt megérkezni. Ezután már csak 70 km/h sebességgel mentem az utakon, és egy jó nagy kerülőt is beiktattam: nem tértem le Ostrovicánál az autópályáról, hanem bekocsikáztunk az éjszakai Rijekába, ott is tettünk egy kört, és onnan a parti úton haladva közelítettünk a Krk-szigeti nagy hídhoz. A hídon való áthaladás előtt kifizettük az előírt díjat (bankkártyát, ugyanúgy, mint az autópálya fizetőkapuinál, mindenhol elfogadnak), és hajnali 5 után néhény perccel, éppen a napfelkelte után értünk Baskába. Mivel a szállásunkat csak délben lehetett elfoglalni, kiheveredtünk a tengerpartra, hogy kipihenjük az utazás fáradalmait. A család nehezen viselte a hosszú autózást, mert a kis 1,5 éves csöppseg egész úton elég nyűgös volt. Elhatároztuk, hogy hazafelé menet inkább a kora délutáni időpontot választjuk az induláshoz.

A szállás nagyon drága volt, de rendkívül igényes, 5 embernek is tágas, tiszta, modern berendezéssel, kitűnően felszerelt konyhával, 2 fürdőszobával, klímával, ráadásul közvetlenül a vízparton. Nagyon kényelmes volt. Az svédasztalos étkezések (reggeli és vacsora) a közeli szállodában voltak biztosítva.

Baska város tengerpartja gyönyörű. Egy U alakú szűk öböl, amelyet magas hegyek zárnak körül. A hegyoldalról – ahol a Szt. Iván templom is áll – csodálatos panoráma nyílik a városra, a tengerpartra és a környező szigetekre. A strand keskeny, aprókavicsos, beljebb nagyobb kavicsokkal, később azonban homokos és nem is mélyül annyira hirtelen, mint amennyire az a horvát tengerpartokon általában jellemző. Tengeri sünnel egyáltalán nem találkoztunk, strandszandált sem használt senki. A strand azonban ebben az időszakban rendkívül zsúfolt. Ha valaki korán reggel nem teríti ki a pokrócait, törölközőit a parton, nem lesz könnyű később megfelelő helyet találnia. Mi azt a gyakorlatot követtük, hogy éjszakára sem vittük be a leterített pokrócokat, polifoamokat a strandról, és másnap reggel mindig a helyén, érintetlenül találtük őket.

Az időjárás kegyes volt hozzánk. Az első 4 napban tikkasztó kánikula volt, 39 fokos hőséggel, igazi strandidő. A 4. nap éjszakáján végig esett az eső, másnap kicsit hűvösebbre, borongósabb reggelre ébredtünk, kirándulásra azonban alkalmasnak tűnt az idő. Az utolsó napokon, annak ellenére hogy a tenger vizének hőmérséklete is lehült 26-ról 22 fokosra, nagyon kellemes volt az idő, kb. 30 fokos hőmérséklettel.

Ottartózkodásunk alatt a strandoláson, pihenésen, napozáson kívül kellemes sétákat tettünk a városban. Baska igazán kellemes, mediterrán hagulatú kis város, szűk sikátorokkal, girbe-gurba, kövezett utcácskákkal.

Ezen a környéken igen nagy a drágaság. Gyanítom, hogy Baska a legdrágább nyaralóhelyek közé sorolható Horvátországban.
Az árak a rendkívül nagy számú tehetősebb olasz, német osztrák, francia és szlovén túrista pénztárcájához vannak igazítva. Mások beszámolóiban olvasott árakhoz viszonyítva itt legalább 10-15 százalákkal magasabb költségekkel kell számolni. A szolgáltatások színvonala azonban kitűnőnek minősíthető.

Baskai tartózkodásunk alatt kénytelenek voltunk a helyi orvosi ambulancia szolgáltatásait is tesztelni, a legkisebb csemete meghüléses panaszai, csúnya köhögése és enyhe láza miatt. Nos, a helyi egészségügyi ellátásról is csak szuperlatívuszokban lehet beszélni: már az asszisztens hölggyel való komunikáció során is kellemes meglepetés ért – az angol mellett olaszul és németül is értett a hölgy – a doktornő pedig rendkívül lelkiismeretesen vizsgálta meg a beteget, beültetett bennünket a szomszéd helyiségbe, ahol inhaláltatni kellett a gyereket 10 percen keresztül, továbbá azon túlmenően, hogy felírta a szükséges gyógyszereket, elmagyarázta, hogy hol van a legközelebbi patika, meddig van nyitva, hogyan fogjuk tudni a költségeinket a biztosítón keresztül érvényesíteni, milyen papírok kellenek majd hozzá (ne felejtsük el felhívni telefonon a biztosítótársaságot!), és visszarendelt másnap kontrollvizsgálatra. Mindez nem egy magánrendelésen, hanem az ügyeletes városi rendelőben zajlott. A kontollvizsgálat alkamával egy másik orvos volt ügyeletben, aki azonnal tudta, mi járatban vagyunk, telefonon konzultált a doktornővel, vizsgálatokat végzett, majd ismét telefonált, majd kis türelmünket kérte. Néhány perc elteltével megérkezett a doktornő, aki az előző napi vizsgálatokat végezte – otthonról visszaszaladt a rendelőbe! – hogy személyesen is elvégezze a kontrollvizsgálatot. :-ooo Újabb konzultációt követően új gyógyszert írt fel: a korábbiak közül az egyik szedését abba kellett hagyni, és két nappal későbbi időpontra újabb kontrollra hívott vissza. Ekkorra a gyerek már sokkal jobban volt, és mi is rendkívül elégedetten távoztunk, miközben arról tanakodtunk feleségemmel, vajon miként zajlanak a hasonló esetek a Balaton-parti üdülőhelyek ambulanciáin…

A környéken érdemes kirándulásokat is tenni: a parti sétányon lépten-nyomon találkozhatunk hajókirándulásokat szervező irodákkal, amelyekkel a közeli szigetekre is eljuthatunk (Prvic, Grgur, Lopar homokos strandjai) és közben teljes ellátást is kaphatunk. Az elsőre ajánlott árból bőven lehet még alkudni: esetünkben az induló ár 200 kuna volt fejenként (gyerekeknek ennek fele, 3 év alatt ingyen), amelyből 20 százalékot vonakodás eséten símán elengednek.

Autóval elérhető kiránduló célpontok még a szigeten található közeli városok, települések: Krk, Vrbnik, Punat, Stara Baska stb. A sziget túlsó végén cseppkőbarlangot is találhatunk:

A szigetet elhagyva elérhető távolságra van még Rijeka, Abbázia, Crkvenica, de kicsit hosszabb autózással az igazán sok látványosságot ígérő isztriai városokig is el lehet jutni. Mi az egyik, kevésbé forró napon Rovinjba és környékére kirándultunk, és megnéztük a Limski-fjordot is:

A 7 napos baskai nyaralás összességében nagyon kellemesnek bizonyult. Megfogadtuk, hogy következő alkalommal kicsit délebbre merészkedünk – remélhetőleg a gyerekek addigra jobban viselik majd a hosszabb utazást -, korábbi időpontot és szerényebb szállást választunk, cserébe viszont 2 hetet maradunk!

Üdvözlettel,
Lázár Péter

Lázár Péter – Egy hét a Fertő-tó környékén – 2003

Lázár Péter: Barangolások a Genfi-tó környékén – Svájc – 2002

Lázár Péter: Baska – Krk-sziget – 2005

A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet  – E-mail: szerkesztoutikalauz.hu