Pintér András: Postojnai barlang, Trogir, Solta, Omis, Split, Krka, Sibenik, Plitvicei-tavak – Szlovénia, Horvátország – 2008

Egy egyhetes autóbuszos túra rövid története sok információval és néhány szép képpel

Természetjáró társainkkal ezúttal horvátországi utazásra indultunk egy utazási iroda szervezésében, külön autóbusszal.
Udvarinál léptük át a horvát határt 3,30-3,45 között. A szlovén határnál 8,30-8,40 között voltunk. Hosszú buszozás után 11,20-ra érkeztünk a Postojna város melletti cseppkőbarlanghoz.

Nagyobb térképre váltás

Elég vontatottan haladt a jegyvásárlás, a csoportos belépéshez össze kellett szedni a fejenkénti 16 €-t (az egyéni belépő 19 € ). Így a 12 órakor induló csoporttal tudtunk indulni. A barlangban  6 nyelven vezettek csoportokat, mi az angol nyelvűhöz csatlakoztunk, elég sokan voltunk.  Először elektromos kis vonatba szálltunk, amely kb. 10 percig haladt velünk a 2 km-es úton. Már ez is cseppkövek között vezetett, csak azok megfeketedtek, mert a barlangvasút kiépítése után először  gőzmozdony húzta a kis vonatot. A barlangban a hőmérséklet 8 C fok, de 98 % páratartalom mellett nem éreztük hidegnek. A vonatról leszállás után kb. 1,5 km-es gyalogtúrán csodáltuk meg a szebbnél szebb cseppkő képződményeket, amelyek az évezredek során a Pivka-patak mélyre szivárgó vize útján keletkeztek. Bár fényképezni tilos, azért mindenki bőven használta akár a vakus fényképezőgépeket is. Sok szép képződményt láttunk, (pl. a pisa-i ferde torony) a benne levő ásványi anyag határozza meg a cseppkövek színét, sárga, fehér, vöröses az uralkodó szín. Olyan bőségben állnak, függnek, amilyent másutt még sehol nem láttunk. A gyalogtúra után ismét kis vonatra szálltunk, amely kivitt bennünket a kijárathoz. A bejáratnál fotósok mindenkiről készítettek fotókat, amelyek a kijáratnál 6 €/db áron megvásárolhatók. (Mi is vettünk kettőt).
A közelben van Predjama vára, amelyet időhiány miatt nem néztünk meg, de messziről látható volt a 123 m magas sziklafalnak támaszkodó bevehetetlen erődítmény.
14 óra körül  indult tovább a buszunk, 15,05-15,10 között ismét határátlépés, útlevélvizsgálat vissza Horvátországba… Még egy megállás, majd sötét este, 21 órakor  érkeztünk szálláshelyünkre, a Trogir melletti  szigetre, a tengerparti öböl mellé, Okrug Gornji-ba (Ciovo sziget).

Nagyobb térképre váltás

Mi egy több emeletes apartmanba kerültünk barátainkkal együtt az első emeleten. Az apartman két szobás, erkélyes. Belépve a konyha-étkező fogadott bennünket, villanyrezsó, hűtő, edények, evőeszközök társaságában. Az erkélyen műanyag asztal, székekkel.

A következő nap délelőtt sétára indultunk a parti sétányon, ismerkedtünk a környékkel. Végig kis vendéglők, kávézók, a parton fekvőpadok, kavicsos part. Már találkoztunk a legnagyobb vendéglővel, a Leonardo-val, ahol később kétszer is étkeztünk. Felsétáltunk az új templomig, ott parkolt a buszunk is. A templom zárva volt, csak külső képeket készítettem. Visszafelé a keskeny kis utcákon jöttünk, egy  elhagyott kerítés nélküli kertben útitársunk édes fügét szedett, amit azon nyomban elfogyasztottunk. Visszaérkezve bevásároltunk a helyi Kerum szupermarketben (kenyér, krumpli, levestészta, sör és egyéb élelmiszerek). Nagyjából ugyanolyan árakkal találkoztunk, mint  otthon. Az első nap még nem strandoltunk, de két napon a helyi strandon napoztunk, a kihelyezett napozóágyakat bárki igénybe vehette. Kellemes idő (20-22 fok közötti) volt, a vízhőfokot azonban már nem a mi hőérzetünknek megfelelőnek találtuk, így csak  térdig jártunk a kavicsos  sekély részben.
Délután kishajóra szálltunk,  kb. 20 perc alatt átértünk Trogirba, az óvárosba.
Trogir 8500 állandó lakosú, görög, római és velencei hatások jellemzik az óvárost. Az UNESCO a világörökség részének nyilvánította 1997-ben. A városnézés során megnéztük:

• a Kamerlengo erődöt (XIII-XV. század között épült), uralja a partot.

• a Szent Dominik templomot (kerengővel)

• a városházát a főtéren,

• a XV. századi városi loggiát, az ítéletek színhelyét,

• a főtéri Szent Lőrinc székesegyházat, amely szintén a XIII-XV. század között épült,

• a harangtornyot (csak egy harangja van).

Ezt követően egyéni sétákkal az óváros zegzugos keskeny utcáit járhattuk végig, mindenütt kis kávéházak, vendéglők, képeslap-árusok. Szép látványt nyújt  a tengerparti öböl a sok kis hajóval, kedvesek a part menti ódon épületek a a pálmasorral.

A városnézés után átsétáltunk a szigetet összekötő hídon, onnan a felfelé vezető utcákon át vissza a szálláshelyünkre a part mentén.

Az itteni strandon még két „szabadnapon” sütkéreztünk, napoztunk. Ezeken a napokon  pihentek a gépkocsivezetők, nekünk is jól esett a pihenés. Az egyik nap magánszorgalomból ismét átsétáltunk Trogirba. Megnéztük a helyi piacot is, ahol a gyümölcsöktől a dísztárgyakig minden kapható volt. A piac szinte nonstop nyitva tart, akár hajnalban, akár este 10-kor  vitt arra utunk, mindig üzemelt.

Az apartman tulajdonosa is szervezett egy utat Slota szigetére.  A kikötőből kis hajóval indultunk. Miután befizettük a 160 kuna/fő költséget, teljes ellátásban részesültünk (hajó, ebéd, ital).
A hajó jóval nagyobb, mint az előző napon megismert.  Alsó és felső szint, büfé, mellékhelyiség, kényelmes elhelyezés. A személyzet egy idő múlva körbe járta a vendégeket és itallal, nápolyi szelettel kínált bennünket. A pultnál üdítőt lehetett tölteni a kirakott kancsókból. Másfél órai hajókázás után kötöttünk ki a sziget kikötőjében, ahol már jó pár szép hajó horgonyzott. Egy órát kaptunk sétára a régi házak között..
A kis tartózkodás után indultunk tovább a hajóval, most egy másik helyen kötöttünk ki, itt volt a vendéglátók vendéglője, ahol terített asztal várt ránk a nyitott teraszon.  Három hosszú asztalsornál ültünk. Nemsokára hozták a menüt, ki-ki előzetes rendelése alapján (sült makréla, vagy csirkeszeletek). Két helyi zenész “húzta” a talpalávalót.  A vendéglátó helyiség egy öböl partján fekszik, alig pár méterre a parttól. Délután indultunk vissza a hajóval szálláshelyünkre, a verőfényes időben,  főleg a fedélzeten utazva.

Egy másik napon az úti cél: Omis. Trogiron keresztül, legalább másfél órai buszozás utazás után érkeztünk a városba. Itt kétfelé váltunk: Elmentünk a busszal mintegy 6 km-re. Ott a raftingolókat kitettük, ők a vadvízi evezést választották. A többiekkel visszatértünk Omis központhoz. Ott némi szünet után  motorcsónakra szálltunk 24-en. Mindannyian egy csónakba ültünk, fejenként 40 kn volt a tarifa. A Cetina folyón, sziklafalak között, vadregényes úton haladt a csónak, eléggé szeles időben. Fel kellett venni a melegebb dzsekiket, sapkákat. Elkelt egy  kis melegítő ital is. A célnál kiszálltunk egy kis időre. Természetesen ott is vendéglő üzemelt.  Nagy kerek kenyeret sütöttek egy kemencében, de nekünk nem adtak elvitelre. (Szerencsére, mert nagyon drágán adták volna). Kis idő múlva hajóztunk vissza Omisba, ahol kis sétát tettünk a szűk utcákon, az óvárosban.

16 órakor indultunk Splitbe a busszal. Érkezés után városnézésre indultunk az idegenvezetővel. Körüljártuk a Diocletianus szentélyt, a belső tereket, udvart,  Nini Gergely püspök óriás szobrát és környékét, majd egyénileg sétáltunk a városban.

A következő napon jó 2 óra buszozás után értünk a Krka Nemzeti Parkba. Ott elég sokat kellett a csoportvezetőnknek foglalkoznia a belépőkkel (75 kn/fő csoportosan), majd a kaputól várni a bebocsátásra. Egy szakaszt autóbusszal lehetett megtenni egy alsó buszparkolóig. 20-25 perc múlva indultunk a kijelölt úton a vízesések felé. Kaptunk egy magyar nyelvű térképet is. . Főleg fapallókon haladtunk, oldalt a Krka folyón 2-3 kisebb vízeséssel, majd leértünk a nagy vízeséshez, amit több nézőpontból is megközelítettünk. A nagy vízesés előtti tószerű részen néhányan fürödtek is…

Az út befejezése után  még  20 percig vártunk a visszaérkező buszra (csak sorban engedték le a megállóba). Utána indultunk Sibenikbe, ahol három órát  tartózkodtunk .
Először megnéztük a Szt. Jakab (Sv. Jakov) templomot, amely szintén a világörökség része. Oldalt látható az oroszlános kapu, fölül 72 fej, Ádám és Éva szoborral. Belülről is impozáns méretekkel rendelkezik.  A templom melletti utcán sok-sok lépcső vezet fel a Szent Anna erődhöz.

Mi a temetőig mentünk fel, onnan ugyanaz a kilátás, mint a várból. Egyébként 20 kn/fő a belépő…  A fényképezés után lejöttünk ugyanazon az úton, a keskeny utcácskákon sétáltunk. Szitálni kezdett az eső, betértünk egy vendéglőbe. Még egy kis séta, majd kiültünk a tengerparti sétányon egy padra.  Később még felmentünk a Szt. Miklós (Sv. Nicola) templomhoz, illetve korábban a Szt. Ferenc (Sv. Franyo) ferences templomot is megnéztük.

Az utolsó nap  hazautazás, de  irány a Plitvicei-tavak! Néhány óra múlva érkeztünk a nemzeti parkhoz. Megváltottuk  a jegyeket (95 kn/fő csoportosan), a pavilon mellett kávézó, kisvendéglő is üzemel, a jegyváltás alatt igénybe lehetett venni. Végre 10,00-kor indulás egy kis hajóval, amely csak a tó túloldalára vitt át, ott át kellett szállni egy másikra, amit jórészt elfoglalt az előttünk levő japán csoport. A mi csoportunkból néhányan kénytelenek voltak állva utazni. A hajóút után 10,30-kor indult a gyalogtúra a kijelölt, többnyire fapallós úton.

A tavak mentén haladt az út, felettünk, alattunk, mellettünk víz, a vízben megkarsztosodott fatörzsek, ágak, sok-sok kisebb-nagyobb vízeséssel. Mindenütt irányjelző táblák mutatják a kijelölt utakat, attól függően, milyen útvonalra váltották a belépőt. Mi egy rövidebb utat jártunk végig, a középső tavak így kimaradtak. Végül odaértünk a nagy vízeséshez (itt 134 m a szintkülönbség).. A nagy vízeséstől visszafordultunk, egy darabig ugyanazon az úton, majd egy szerpentinúton elhagytuk a tavakat, fentről még szép látványt nyújtottak a tavak és a vízesések.

12 órára érkeztünk fel, majd a parkolóból az időközben odaérkezett busszal 12,15-kor indultunk, most már véglegesen a hazafelé tartó úton. Nagyrészt autópályán, de Eszék körül már alacsonyabb rendű utakon mentünk, jóval lelassult tempó. Egy benzinkútnál álltunk csak meg, ott még elköltöttük az apópénzt, majd egyfolytában jöttünk az udvari határig. Kb. 18,30-18,45-ig voltunka határállomásokon, majd 1 rövid megállás után 21,10-kor érkeztünk Szegedre.

Pintér András

Pintér András: London, Seven Sisters, Canterbury,  Windsor – Angliai utazás – 2008

Pintér András: Csehországi utazás – 2003

Pintér András: Erdély, Székelyföld – Románia – 2007

Pintér András: Korzikai utazás – Franciaország – 2006

Pintér András: Londoni utazás – 2004

Pintér András: Mátra túra – 2007

A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldheted el kérdéseidet, véleményedet – szerkesztoutikalauz.hu