Szarvák Tibor dr.: Szenzációs hármas – Bosznia-Hercegovina – Montenegró – Horvátország – 2015

Szarvák Tibor Balkán Bosznia

Rendkívül jó hangulatú, érdekes és tömör leírás sok információval egy közel háromezer kilométeres nyugat-balkáni, adriai körútról. A beszámolót szép fotók illusztrálják. Eszék Samac Zenica Stolac Ljubine Trebinje Herceg Novi Ljuta Kotor Perast Jaz beach Split Pula Medulin Rovinj 

 

Itt a nyár, hová is menjünk. Sok-sok gondolkodás, újratervezés után úgy döntöttünk, hogy Európa déli része felé vesszük az irányt. Mivel sokat gondolkodtunk, így az új európai fizetővendég-szolgálat hálózaton kerestünk elképzelésünkhöz helyszíneket. És a szabad helyek függvénye döntötte el azt, hogy délről haladunk északra az egykori Jugoszláviában. Több helyszín, 2 felnőtt, 2 kamasz és egy Renault Fluence.

Rögvest az elején már kellett volna +1 nap, Szarajevó sajnos most kimaradt. Jött helyette Mostar. A hídhoz közeli szállás. Az indulás napján már 30 C-ban autózhattunk Eszék környékén – ahol valóban hallgatható a Petőfi rádió 🙂 – és az időjárás nem adta alább a következő napokban.

A Bosna folyót Samacnál értük el és dél felé haladva sokszor kereszteztük egymást. Az út Szarajevo felé olyan, mintha a négyes úton menne az ember Szolnok-Debrecen között. A forgalom erős, az aszfalt minősége megfelelő. Ha szerencsénk van, haladhatunk is, ha nincs, akkor ballagunk hetvennel egy teherkocsi mögött.
Az út kapcsán fontos elmondani azt, hogy a települések határai elhúzódnak. Hosszasan haladunk, de nem látjuk a település vége táblát. Már-már el is felejtjük, hogy hol megyünk, s ilyenkor szoktuk meglátni a policia feliratot autón vagy motoron. Így a tempomat és az utastársunkkal való közös tekintések fontosak, hogy ne fogyjon már a kezdet-kezdetén az útravaló.

Zenica után jön egy kiváló autópálya-szakasz. Ezzel megkezdjük a fizetőkapus projekteket a Balkánon. Érdekes, hogy itt az eurót és a konvertibilis márka nevű saját pénzt egyaránt elfogadják. A váltószám (egy euró ér kb. két márkát) legalább olyan gyorsan tudják, mint ahogy mi magyarok számoltuk a schilling árát Bécsben.

Az egyik legolcsóbb autópályarészt éppen Bosznia-Hercegovina biztosítja számunkra.  Ajánlatos még az autópálya kapu környékén lévő benzinkutat használni, mert később a pihenők még annyira újak lesznek, hogy nincs hozzá WC.

Alapszolgálatást nyújt csak a pihenő a Szarajevo mellett vezető autópályán

Néhány komoly alagút és már véget is ér Szarajevó után a pálya. Utána a helyzet kapaszkodósávokkal segített, de alapvetően kétsávos út megy hegynek fel és hegynek le. Hamarosan elérjük a Neretva folyó völgyét, kerülgetjük és nézzük a zöldeskék vizét. És egyszer csak itt van Mostar. A szállás a GPS és a helyi lakosok támogatásával hamar meglesz. És hamar rájövünk arra is, hogy a víz mellett nagy kincs lesz holnap a parkolóhely. És a kincset meg kell fizetni. Másnap kilenc körül egy hivatalosnak tűnő pasas el is kér/követel tőlünk 15 eurót egész napra. Az ember mérlegel: parkolóhelyet Pesten is lehet keresni, ám ez mégiscsak nyaralás.

Az óvárosi tér lenyűgöző. A híd, az árusok, a minaretek, a közeli katolikus templom, a távoli megbékélés kereszt a hegyen és a megunhatatlan Stari Most, az Öreg híd. Átmenni rajta olyan, mintha megállna az idő. És ebben a folyamatban te is benne vagy. Lassan mész a fehér köveken. Vigyázni is kell, mert csúszik a kövezet. Kinézel a tömegből, lehalkítod a zajt, figyeled a mostari fiatalokat, akik gyűjtenek az ugrásra. Ekkor nincs elég szponzoruk. De nem is ez a lényeg. Ez a híd a kapcsolatok hídja. Újra és újra átmész rajta. Jó érzés, hogy a világörökséghez vezető utat a magyar katonák alakították ki az újjáépítés éveiben.

Fontos említeni, hogy a mostari sétánkon jó, ha van nálunk jócskán euro is, mert nem sok helyen van kártyás terminál. De, ha mindez van, akkor értékes és autentikus dolgokat is vihetünk haza a hangulatból.

Mostari panoráma

A tenger megvár mottóval, Mostarban bátran sétálhatunk az Öreg hídon túli részeken is. Mi most alkalomszerűen a sétálóutca meghosszabbítása mentén, a piac mellett elmentünk Karadjozbeg mecsetig. Mostar legrégebbi mecsete súlyos károkat szenvedett a közelmúlt háborújában. Ezt a mecset kapuján is láthatjuk, mint ahogy a mecsetet körülvevő sírkert sok-sok fejfáján is ott van az évszám: 1993.

A mecset délbe

A sírkert

No, de kora délután irány a Stolac-Ljubine-Trebinje-Herceg Novi-Kotor útvonal. Emelkedők, lejtők, viszonylag jó aszfalttal váltogatják egymást. A forgalom kicsi. Trebinjében tankoltunk először a magyar határon túl. Itt megjegyzendő az, hogy benzinkutaknál a kártyás fizetés bevett szokás, az új délszláv államok határain pedig a magyar rendszám gyakorlatilag (számunkra) ,,Europass” gyorsaságot jelentett. Személyi igazolványokat mutattunk fel a határőrnek. ,,Madzsari mozsno” – volt néhány helyen a válasz. A logisztikához persze hozzátartozik az, hogy gondosan kerültük a turnusváltás napját.

Az R429 út montenegrói része fizetős, 3 euro. Az út Herceg Noviig tart, haladós, jó vonalvezetésű aszfaltcsík, melynek végén megpillantjuk a tengert. Hát tényleg megvárt. És utána jött a Kotori öböl. Mi Kotor egyik üdülőfalujába, Ljutába igyekeztünk.
A panoráma úton az átlagsebességünk inkább 50, mint 60 km volt. Lehetett nézelődni. Megjöttünk Fekete hegyek országa. Az apartman a hegyen, így egy erős emelkedőn nagy gázzal érkeztünk meg a szállásadónkhoz.

Este már fürödtünk a tengerben, betonos a part, a víz tiszta volt. A csapvízből nem ittunk, állítólag sós… A tenger víz minősége ezen a strandon végig jó volt, egyszer volt egy kicsit szemetesebb. Ljutát úgy kell elképzelnünk, mint egy kis lélekszámú, ezért kevésbé zsúfolt településrészt Kotor mellett.

Van egy szép és minőségi vendéglő, a Stari Mlini (Öreg Malom). Szép kertek, villák, üdülők és a tenger mellett visz a sétány ide. De látjuk, a turizmussal itt is foglalkozni kell. Sok a romosabb épület, így viszonylag sok az eladó tábla is.

Villák, hegyek, virágok – Ljuta / Montenegro

Gránátalma szabadon – Kotori öböl

A Kotori öbölben négy napot töltöttünk. A múltidézést alapvetően a velencei hatások jelentették. Kotor és a környéke jó 4 évszázadon (XV-XVIII. sz.) keresztül a Velencei Köztársaság uralma alatt állt. Szerencsénkre az olasz csizma kereskedői jó építészeket hoztak ide, így az olasz hangulat, a miliő, a múlt gazdagsága még most is megmaradt és elbővüli a látogatókat.

Perast, egy terepasztal, amelynek kirakói a hegyek, a tenger és a velencei házak, a tengerben pedig két sziget. Lenyűgöző látvány.

Kotor egy másik terepasztal, kicsit nagyobb kiadásban. Itt egy kicsit autentikusabb középkori élmény éri a nézőt. Vastag várfal, fehér kő, templomok, keskeny sikátorok, boltok és vendéglők. Nem véletlenül került fel a világörökség listára. Emlékezetes hely.

Perast – Velencei hatások I.

Kotor – Velencei hatások II.

A városfal hosszú, a velencei oroszlán jól megfér egy Tito-idézettel. Persze napjainkban a kreativitás, mint városszépítő erő is jelen van: nem is olyan messze a központtól egy, a kikötő melletti lepusztult épületre egy hajót festettek.

De ne hallgassuk el a negatívumokat sem – a hulladék gyűjtése, szabad lerakása biztos változni fog a közeljövőben. Például a mosógépcserének valószínűleg nem az a megoldása, hogy a mosógépdobot a tenger partjára helyezzük ki.

A festett hajó

És egy igazi, a Seven Seas Mariner

És az utolsó napon strandoltunk is. Igazi montenegrói strand élményt a Jaz beachen szereztünk. Kotortól 20 perc autóútra, kék zászló, kék és kristálytiszta víz és a hazaihoz hasonló árszintű kiszolgálás várt ránk. A strand nagy területen fekszik, így a fentről látható zsúfoltság nem mérvadó, megéri megnézni, hogy van-e szabad napernyő.

Nyílt tengeri strand-élmény – Jaz beach

Másnap Splitbe indultunk. Mivel az öböl menti út igen korán erős forgalmat mutatott, így Herceg Novinál az idefelé jövet megismert utat választottuk Bosznia-Hercegovina irányába. Egy jó GPS és egy hagyományos térkép segítségével eljutottunk a horvát autópálya végére. Pontosabban néhány kilométert mentünk boszniai pályán (szinte) fillérekért, jött a bosnyák-horvát határ és így jutunk el a horvát A1-es autópályára. Innen már Split egy ugrás.

Split igazi pezsgő, dalmát város. Római hagyományok, Diocletianus palotája, középkori templomok, kis utcák, hömpölygő tömeg, patinás épületek, tengerparti sétány és komoly forgalmú kikötő.

A fogadtatás élményéhez biztos hozzájárult az, hogy a Nemzeti hálaadás napján (augusztus 5.) érkeztünk. Parkolóhelyet a második városi körben találtunk. Viszont szállásunkat jól kiválasztottuk, hiszen hozzávetőleg 5 percre voltunk mind a központtól, mind pedig a homokos és szintén kék zászlós, lassan mélyülő tengerparttól.

A palota tere

A tengerparti korzó

A nemzeti ünnepen szabadtéri koncertek és egy hadihajón tartott esküvő is színesítette a sétálók életét. Volt tehát mit megosztani az otthoniakkal.

Békés célú felhasználás

Tudásmegosztás

Nyaralásunk következő állomása Pula volt. Békésen haladtunk északnak, majd nagysokára, következett a nyugati irány: Pula, Isztriai félsziget. Már Splitben is feltettük, de igazán autentikus környezetben, a pulai Amphiteátrum közelében tehetjük fel a klasszikus kérdést: Mit adtak nekünk a rómaiak? A város miliőjét meghatározza ez a korabeli stadion.  Bár igazán Pula több éjszakát nem ér meg (szerintünk). A környék strandjai közül Medulint ajánljuk.

Pula – Amphiteátrum

Naplemente – Medulin, Isztria

Ha már láttuk, hogy Kotor és környékén milyen építészeti adottságokat hagytak az utókorra, igazán szép lett volna, ha feljutunk a rendszeresen menetrenddel rendelkező, Velencéig közlekedő hajókra, de a nagy érdeklődés miatt már csak 3 nappal későbbre volt hely.  Nem maradt más, mint hazafelé venni az irányt. Ám hazaúton észrevettünk egy kis ékszerdobozt, Rovinjt. A következő idényre sem feledjük a mottót, a tenger megvár. Mi meg jövünk. Legalábbis reméljük.

Kis ékszerdoboz, Rovinj, Isztria

Utóhang

Egy nyaralás megtervezése igazi családmenedzsment. Más tervezni egy kamaszgyerekkel (pláne kettővel), más alsósokkal, vagy még kisebbekkel vagy ,,csak” párban. Mi azt gondoltuk, hogy most már kellően nagyok gyermekeink ahhoz, hogy kiléphessünk az egy szállás és a helyi kirándulások kényelmes bűvköréből. Kicsit szántunk időt és engedve a kényszereknek megterveztük az utat. Persze volt, hogy úgy tűnt: két lassítás között szálltunk meg, de összességében a megtett 2720 km, a hatékony költségvetés, a nyaralás alatti erőforrások (közös étkezések 🙂 ), a kártyázások, a nyelvhasználati kommunikációs helyzetek és a számos vizuális élmény arra mutat, hogy jól tettük, hogy kiléptünk a jóléti turizmusból és (most) nem a ,,kiszolgálunk.hu” kínálatából választottunk.

Dr. Szarvák Tibor

 

Dr. Szarvák Tibor írásai az Útikalauzban
Ha tetszett, egy lájkkal, vagy megosztással ajánlja ismerőseinek is az írást!

 

Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy ne maradjon le semmiről! (Adatvédelmi szabályzatunkat itt olvashatja)

[ninja_form id=6]

Ez az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása érdekében. Részletek

Cookie szabályzat Őszintén szólva mi sem vagyunk szerelmesek a Cookie-ba, mert nem szeretjük, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány ilyen, általunk használt Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár