Busai Anikó: Egy kis barangolás Hévízen és a Dunántúl közepén – 2007

Busai Anikó: Egy kis barangolás a Dunántúl közepén – 2007. június

A Balaton-felvidék több érdekes településének rövid bemutatása egy hévízi üdülés kapcsán Székesfehérvár, Veszprém, Nagyvázsony, Badacsony, Keszthely

Tavaly már üdültünk Hévízen pár napot, de mivel nem sikerült minden látnivalót besűríteni abba a pár napba, így eldöntöttük, hogy idén is visszamegyünk. Ugyanazt az apartmant választottuk, mert nagyon meg voltunk elégedve vele, és idén szintén meg voltunk elégedve.

Még itthon elkezdtük az internet segítségével gyűjtögetni az információkat, hogy mit érdemes megnézni, és hol kezdjük a pihenésünket. Olvastam a Székesfehérváron található Bory Várról. Ezért eldöntöttük, hogy még úton Hévíz felé megállunk ott, és pihenésképpen megnézzük a várat.
Bory Jenő festő, építész és szobrászművész sajátkezűleg építette közel 40 éven keresztül, és lakta a várat családjával együtt. Székesfehérváron a Mária völgyben található. A várban Bory Jenő szobrainak gipsz modelljei láthatók, valamint festményei és felesége Komócsin Ilona kiállítása és néhány kortárs művész alkotása. Pihenésnek kicsit sok a látnivaló, de kihagyhatatlan, ha valaki arra jár. Mi nem bántuk meg, hogy megszakítottuk utazásunkat a vár kedvéért. A belépő 1000,-Ft volt 2 főre.

Utunkat a sztrádán folytattuk tovább, és hamarosan már Hévízen is voltunk. Kis pihenés és elhelyezkedés után felkerekedtünk és szétnéztünk Hévízen, majd megállapítva, hogy nem sok minden változott, megvacsoráztunk kedvenc vendéglőnkben.
Másnapra két kirándulást terveztünk. Egy balatoni hajókázást, és egy nagyvázsonyi túrát.Elindultunk Keszthelyre, ahol egy kis városnézés után a kikötőben befizettünk egy 1 órás hajókázásra a Sissy nevű vitorláson, ami 2.400,-Ft-ba került kettőnknek.Feledhetetlen volt a nyugodt Balatonon, a csendben élvezni, ahogy a hajó szeli a habokat! Ezt a kis kirándulást mindenkinek ajánlom. Feledhetetlen a látvány, és az érzés!

Kikötés után elindultunk Nagyvázsonyba. Már odafelé eldöntöttük, hogy valamelyik nap Badacsonyt fogjuk felfedezni, mert ott még sosem jártunk.
Nagyvázsonyba beérve hamar odataláltunk a Kinizsi várhoz, és bár közben dörgött és villámlott, megkockáztattuk a várlátogatást, és szerencsére elvonult a felhő, nem lett vihar belőle!

Hatalmas élmény volt ez a várlátogatás, mert aránylag jó állapotban van, és rengeteg látnivaló található benne. A torony meglátogatás kicsit fárasztó, mert elég meredek csigalépcsőt kell megmászni, de megéri. Legalábbis mi nagyon élveztük. Eléggé élethű viaszbábok találhatók ott Magyarország királyairól és magáról Kinizsi Pálról, sőt Kinizsi Pál síremléke is ki van állítva.

Itt olvastunk a Pálos-kolostorról, illetve sajnos már csak a romjairól, de feltétlenül meg akartuk nézni azt is. Kinizsi Pál és Horváth Márk sírját ott találták meg, utána lettek a várban kiállítva. A régi korok berendezési tárgyaiból is láthattunk keveset és a vár makettjét, hogy hogyan nézett ki fénykorában. A várbelépő szintén 1.000,-Ft volt két főre.
A faluban található még Postamúzeum, Néprajzi Múzeum, Kovács múzeum és még más látnivalók is, de mi gyalog elindultunk a Pálos kolostor romjaihoz, amit egy kis bolyongás után meg is találtunk. Közvetlenül a temető mellett, de már az erdőben találtunk rá a romokra, ahol nagyon békés, nyugodt félórát töltöttünk el

A vár makettje

A kolostor makettje

Ezután hazaindultunk, hiszen még odébb volt Hévíz. Útközben meg-megálltunk pár helyen fotózni, de aránylag hamar visszaértünk. Kellemesen elfáradva, eltelve élményekkel érkeztünk meg, és könnyű vacsora után hamar el is aludtunk.
Másnap reggeli közben megbeszéltük, hogy ellátogatunk Badacsonyba. Útközben és Badacsonyban rájöttünk, hogy ha mást nem is találunk, csak a tájat, már azért megérte odaautózni. Feledhetetlen a kilátás a badacsonyi hegyoldalból, és a séta, mégha fárasztó is, de megéri.
Felsétáltunk Szegedy Róza házához, aki Kisfaludy Sándor költő felesége volt, és bár Sümegen laktak, de sokat tartózkodtak Badacsonyban is, és Kisfaludy Sándornak is volt ott egy présháza, ami ma étteremként működik. A Szegedy Róza házban ma múzeum működik, de megtudtuk, hogy annak idején a Liliomfi című filmet is ott forgatták.
Még ma is ugyanúgy néz ki a ház. Korabeli berendezés található ott, fényképekkel, kéziratokkal kiegészítve. Nagyon érdekes volt! Található ott egy almanach is, ahol több híres író, költő egy-egy versének kézirata van kiállítva.
Találtunk Egry József múzeumot is, de sajnos azt zárva találtuk. Viszont Badacsonytomajban egy híres bazalttemplomra bukkantunk, ami hatalmas és gyönyörűszép! Nem győztük fotózni a szebbnél szebb tájat, és látnivalókat. Ezt a programot is ajánlom mindenkinek, akit érdekel a régi emberek élete, szokásai.

Egy kis badacsonyi bor vásárlása után továbbindultunk Tapolcára. A tavasbarlangot szerettük volna megnézni, ahol rövid sorbanállás után sikerült is egy csónakot megkaparintanunk, és kellemes, hűsítő csónakázásban volt részünk. A belépő: 1.000,-Ft/fő. Ezután rövid séta Tapolcán, majd fáradtan indultunk vissza Hévízre, és megbeszéltük, hogy másnap csak Hévízen fogunk barangolni pihenésképpen.

Reggel elindultunk a római kori romok felé, amiről hallottunk, hamar rátaláltunk, de sajnos elég kicsi, pedig eléggé rekonstruálták az egészet. Ez nem igazán nyerte el tetszésemet, de megért egy kis sétát.
Utána megkerestünk egy arpadkori templomot, ami szintén egy temetőben található, és szerencsénkre nyitva is volt. A pici templom hangulata nagyon megfogott minket, ott eléggé elidőztünk.
Mivel tavaly kihagytuk a kis városnéző vonatot, a „Dottót”, most befizettünk egy túrára, és nagyon kellemes félóra alatt körbenéztünk Hévízen, kényelmesen, mindössze 1.000,-Ft-ért.

Érdekes, hogy szinte mindenhová 1.000,-Ft volt kettőnknek a belépő, vagy jegy. Ezután, mivel grillezést terveztünk estére, hazamentünk és laza, pihenős programmal zártuk a napot.
Hévíz közelében található Kehidakustány, ahol egy hatalmas élményfürdő található, szállodával, apartmanokkal együtt. Mivel még nem fürödtünk egyáltalán, eldöntöttük, hogy ez a nap a strandolásé lesz!
Többféle jegyet lehet váltani, ki mit szeretne igénybevenni, vagy mennyi időt szándékozik ott eltölteni. Mi két egésznapos jegyet vettünk, ami érvényes volt a strandra, és az élményfürdőbe, 2.200,-Ft/fős áron.
Igazság szerint én nem vagyok egy napozós, fürdőzős tipus, úgyhogy dél körül már eléggé untam magam, de ez nem jelenti azt, hogy a fürdővel lenne gond. Nagyon kellemes a víz, tiszta, rengeteg férőhellyel, a fedett részben különböző csúszdával, szórakozási lehetőségekkel. Vannak éttermek, kávézók, bár a szabadtéri részt még építgetik pár helyen. Összességében kellemes napunk volt, aki szereti a pihenős, nyugis nyaralást, annak nagyon ajánlom ezt a helyet.
A fürdőből kiérve én azonnal elindultam újabb látnivalók felé, de sajnos a Kehidában található Deák kúria, és múzeum zárva volt, a szórólapokon ajánlott templomromot pedig nem találtuk meg, akármerre is indultunk. Úgyhogy Hévíz felé vettük az irányt.
Este átautóztunk Keszthelyre egy kis esti fotózás kedvéért, és az egyik bevásárlóközpontban elnézelődtünk pihenésképpen.
Sajnos gyorsan eltelt ez a pár nap, és másnap dél körül már hazafelé indultunk. Fájó szívvel hagytam ott a kényelmes apartmant és Hévízt, mert nagyon csendes, szép kis város. Itthon rájöttünk, hogy még mindig maradt látnivaló, úgyhogy nincs kizárva, hogy még visszatérünk erre a környékre.
Hazafelé, Tihanynál belefutottunk egy Harley Davidson felvonulásba, ami elég sok időt elvett tőlünk, de érdekes volt látni ennyi motorost közelről.

Kisebb akadályokkal, várakozásokkal, de eljutottunk Veszprémbe, ugyanis ezt a várost még beterveztük hazafelé.
Megnéztük a Margit kolostor romjait, ahol IV. Béla király lánya, Margit töltötte gyermekkorát, majd felsétáltunk a  Várba, ahol gyönyörű épületek, múzeumok, több látnivaló várja az odalátogató turistákat.
Szombat lévén menyasszonyok is fényképezkedtek a várban, és a romoknál, ami nekem (nő lévén) szintén érdekes volt, bár nem irigyeltem őket a nagy meleg miatt. Egy frissítő kávé, üdítő után lesétáltunk a várból, ahol csodás fotókat készítettünk, majd szomorúan elindultunk most már végleg hazafelé.

Fáradtan, de elégedetten értünk haza fél 9 körül, és újra átbeszélve az élményeket, nagyon örültünk, hogy rászántuk magunkat erre rövid kis üdülésre.  Újra rájöttünk, hogy érdemes kis hazánkat is felfedezni, mert rengeteg szebbnél szebb látnivalót találunk, bármerre is járunk.

Hévízt és a Balaton északi részét mindenkinek bátran ajánlom, nem lehet benne csalódni!
Nagyréde, 2007. június
Kirschné Busai Anikó

Busai Anikó: Egy kis barangolás Hévízen és a Dunántúl közepén – 2007

Busai Anikó: Hévíz és a balatoni régió II. – 2008

Busai Anikó: Parga – Görögország – 2007

Busai Anikó: Stavros, Makrygialos – Görögország – két hét rengeteg kirándulással – 2008

A szerzőnek a szerkesztőn keresztül küldhetsz levelet E-mail: szerkesztoutikalauz.hu